Het toekomstige Spoorpark zal zich deels op de begane grond bevinden en deels op de spoorwegbrug over de Plantin en Moretuslei. Het verbindt dus plekken hoog en laag met elkaar. Op dit moment is een deel van het gebied niet toegankelijk omdat het nog in gebruik is door Infrabel voor spooractiviteiten.
Het Spoorpark zal Zurenborg en Borgerhout op een groene manier met elkaar verbinden, authentieke spoorobjecten zoals de treinsporen behouden, een wandel- en fietspad op buurtniveau realiseren, en de bijzondere zichten op de stad in de verf zetten.
Er is in het ontwerpproces veel aandacht besteed aan inspraak met de buurt. Zo waren er vier online bevragingen en werden er wandelingen over het terrein met het ontwerpteam georganiseerd, net als focusgesprekken en infomomenten. Het team nam de resultaten van alle inspraakmomenten mee, om zo het ontwerp verder te verfijnen en uit te werken.
In september 2024 is het definitieve ontwerp voor het Spoorpark goedgekeurd. Het ontwerp deelt de publieke ruimte op in vijf zones.
Akkoord Infrabel
Om het Spoorpark tussen de Draakplaats en het Luitenant Naeyaertplein te kunnen realiseren, moeten er gronden en bijhorende gebouwen en constructies van Infrabel in gebruik worden genomen. Daarvoor heeft de stad een akkoord bereikt met Infrabel, dat in september 2024 is goedgekeurd door de gemeenteraad.
Timing
Dit najaar worden de vergunningsaanvraag en het aanbestedingsdossier voorbereid. Als alles vlot verloopt en Infrabel begin 2025 het terrein heeft verlaten, wordt de aanbestedingsprocedure begin 2025 opgestart, en kan de uitvoering starten na de zomer van 2025.
Samen met de stad, de districten Antwerpen en Borgerhout organiseren we inspraakmomenten over het Spoorpark tussen de Draakplaats in Zurenborg en het Luitenant Naeyaertplein in Borgerhout. Tijdens de fase van schetsontwerp en voorontwerp is er veel aandacht besteed aan inspraak van de buurt. Van oktober 2020 tot juni 2022 zijn 4 online bevragingen georganiseerd, wandelingen met het ontwerpteam over het terrein van het toekomstige Spoorpark en focusgesprekken met specifieke betrokken partijen zoals buurtbewoners van wie de woning grenst aan het Spoorpark.
Online bevragingen in aanloop naar voorontwerp
In de aanloop naar het voorontwerp zijn er drie online bevragingen georganiseerd.
Resultaten eerste online bevraging
In oktober 2020 kon iedereen deelnemen aan een eerste online bevraging. Daarin stelden we vragen over de identiteit van de wijk waar je woont en de verbinding met naburige wijken. We wilden ook van buurtbewoners van het Spoorpark horen waar de ontwerpers rekening mee moeten houden en welke kansen er zijn voor het nieuwe park als open ruimte.
362 mensen vulden de bevraging volledig in, 503 mensen vulden de bevraging deels in. In deze presentatie kan je de resultaten van de eerste bevraging bekijken.
Begin oktober 2020 organiseerden we ook een aantal wandelingen op het terrein. Zo konden buurtbewoners het toekomstige Spoorpark verkennen en zich een beter beeld vormen van wat er mogelijk is. Die dag konden ze ook in gesprek gaan met het ontwerpteam.
Resultaten tweede online bevraging
In januari 2021 kon iedereen deelnemen aan een tweede online bevraging. Daarin stelden we vragen over de activiteiten die in het Spoorpark kunnen plaatsvinden. 445 mensen vulden de bevraging in. In deze presentatie kan je de resultaten van de tweede bevraging bekijken.
Resultaten derde bevraging
In april 2021 kon iedereen deelnemen aan de derde online bevraging. Er namen 327 mensen deel. In deze presentatie kan je de resultaten van de derde bevraging bekijken.
Online bevraging in aanloop naar definitief ontwerp
Ook in aanloop naar het definitieve ontwerp wordt aandacht besteed aan de mening van de buurt. Zo liep een vierde digitale buurtbevraging in mei en juni 2022, over het voorontwerp en de zit- en speelmogelijkheden.
In totaal namen 607 respondenten deel aan de vierde bevraging. In deze presentatie kan je de resultaten van de vierde bevraging bekijken.
Het definitieve ontwerp van het Spoorpark is goedgekeurd. Je leest er meer over in het nieuwsbericht over het definitieve ontwerp.
De tweede, en laatste, fase van het voorontwerp van het Spoorpark is goedgekeurd. Die omvat het plein langs de Plantin en Moretuslei aan het voormalige station Oost, en het deel van de Fonteinstraat tussen de parking van het zwembad Plantin Moretus en het Luitenant Naeyaertplein. Je leest er meer over in het nieuwsbericht over de tweede fase van het voorontwerp.
Het voorontwerp werd midden mei 2022 goedgekeurd. Je leest alles hierover in dit nieuwsbericht.
Het schetsontwerp van het Spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein is in juni 2021 goedgekeurd. Je leest er alles over in het nieuwsbericht over het schetsontwerp.
Na de aanstelling van het ontwerpteam kan het participatie- en ontwerpproces van start gaan.
Stramien – ZUS in samenwerking met RE-ST – Ara wordt aangesteld als ontwerpteam van het Spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein.
Archivaria brengt de cultuurhistorische waarde van het hele projectgebied in kaart als voorbereiding voor de opmaak van het ontwerp.
Het college keurt de projectdefinitie voor het ontwerp van het Spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein goed.
Gerelateerd
Aankoop tramloods Draakplaats voor ontwikkeling Spoorpark
Het grootste deel van het terrein van het toekomstige Spoorpark is op dit moment nog in gebruik door Infrabel en niet toegankelijk. In dit filmpje kan je alvast zien hoe het er daar nu uitziet.