De tweede, en laatste, fase van het voorontwerp van het Spoorpark is goedgekeurd. De stad ontwikkelt dit park op en parallel aan de verhoogde spoorweg, het strekt zich uit over de zone tussen de Draakplaats (district Antwerpen) en het Luitenant Naeyaertplein (district Borgerhout). De tweede fase van het voorontwerp omvat het plein langs de Plantin en Moretuslei aan het voormalige station Oost, en het deel van de Fonteinstraat tussen de parking van het zwembad Plantin Moretus en het Luitenant Naeyaertplein.
Het voorontwerp van het overige deel van het Spoorpark werd al in mei 2022 goedgekeurd. Als alles volgens planning verloopt, zal het definitieve ontwerp van het volledige Spoorpark af zijn in het voorjaar van 2024.
Het toekomstige Spoorpark zal zich deels op de begane grond en deels op hoogte bevinden, onder andere op de spoorwegbrug over de Plantin en Moretuslei, en op verschillende plekken hoog en laag met elkaar verbinden. Het Spoorpark heeft de ambitie om de twee buurten op een groene manier te laten connecteren, met behoud van authentieke spoorobjecten zoals de treinsporen. Ook wil het park een wandel- en fietspad op buurtniveau realiseren en de bijzondere zichten op de stad in de verf te zetten. Op dit moment is het grootste deel van het projectgebied nog in gebruik door Infrabel voor spooractiviteiten en dus niet toegankelijk.
Tijdelijke invulling tramloods Draakplaats
De stad werkt voor de herbestemming van de gebouwen in en aan het Spoorpark een vervolgtraject op maat uit, onder andere voor de tramloods aan de Draakplaats. Eind dit jaar lanceren we een oproep voor een tijdelijke invulling van die loods.
Inspraak
Er is in het ontwerpproces veel aandacht besteed aan inspraak door de buurt. Zo vonden er vier online bevragingen plaats, en werden er meerdere wandelingen over het terrein met het ontwerpteam georganiseerd, net als focusgesprekken. Het team nam de resultaten van alle inspraakmomenten mee om zo het ontwerp verder te verfijnen en uit te werken, wat onder andere gebeurde met de tijdelijke trapconstructie aan station Oost en de bomen op de spoorwegberm.
Op maandag 11 december vindt een infomoment plaats waarbij deze tweede fase van het voorontwerp wordt toegelicht. De buurtbewoners van het toekomstige Spoorpark krijgen daarvoor een uitnodiging in de bus.
Timing
Het definitieve ontwerp voor de publieke ruimte van het Spoorpark wordt als alles volgens planning verloopt verwacht in het voorjaar van 2024. De werken kunnen in principe anderhalf jaar later starten. De uiteindelijke start der werken hangt af van de lopende onderhandelingen met Infrabel.
Samenwerking
AG Vespa coördineert het Spoorpark, met Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer als belangrijke partners. Het ontwerpteam is Stramien architectuur & ruimte cv i.s.m. RE-ST. Het project wordt mee mogelijk gemaakt door het Vlaamse Stadsvernieuwingsfonds.