Droogdokkeneiland

Droogdokkeneiland

Tijdlijn
2018
Aanleg van de definitieve Droogdokkenweg

In de loop van 2018 wordt gestart met de aanleg van de definitieve Droogdokkenweg als noord-zuidverbinding voor gemotoriseerd verkeer.

Daarna, afhankelijk van het afronden van de werf voor de Royerssluis, volgt de aanleg van de nieuwe Sigmadijk, de natuurlijke getijdenoever en de rest van de tussenliggende parkzone, zo’n 8 hectare met een fijn netwerk van paden, stadsmeubilair, verlichting en verschillende speelzones. 

2018
Aanplanting bomen

In het voorjaar van 2018 krijgen 65 nieuwe iepen hun stek op de Belvédère.

2017
Aanleg van de Belvédère

In 2017 wordt er gestart met de aanleg van de Belvédère en een parking voor 90 wagens.

2016
Goedkeuring definitief ontwerp Droogdokkenpark

In het voorjaar van 2015 wordt een definitieve ontwerp van het park opgemaakt. De stad keurt dat goed in 2016.

2013
Goedkeuring voorontwerp Droogdokkenpark

De stad keurt het voorontwerp voor het Droogdokkenpark goed.

2011
Toewijzing studieopdracht

De studieopdracht voor het Droogdokkeneiland wordt toegewezen aan het ontwerpteam Van Belle en Media Architects en Vogt Landscape Architects. 

2010
Definitief masterplan

Het definitieve masterplan Scheldekaaien is klaar. Dat is een plan waarin de Scheldekaaien zijn opgedeeld in 7 deelgebieden.

Definitief masterplan Scheldekaaien

2009
Lancering website Onze Kaaien

Inspraak met lancering website Onze Kaaien, tafelgesprekken en het KAAiLAND-festival.

2007-2010
Voortraject

Er vindt een voortraject plaats gebaseerd op veel inspraak, overleg en studie.

2005
Update Sigmaplan

De huidige waterkeringsmuur moet 90 centimeter hoger worden (2,25 meter boven de Blauwe Steen).

Over
info left

Een nieuw park met uniek zicht op de Schelde

Het Droogdokkeneiland is een van de zeven deelgebieden van de Scheldekaaien. Het gebied bevindt zich in het noorden van de stad, op het Eilandje. Op die locatie komt een nieuw park: het Droogdokkenpark, een unieke groene uitwaaiplek van 11 hectare met zicht op de Schelde.

Waarom dit project?

Om de band tussen de stad en de Schelde te herstellen, worden de Scheldekaaien de komende jaren in een nieuw kleedje gestoken. Het masterplan Scheldekaaien, ook bekend als het Kaaienplan, pakt in totaal 7 deelgebieden aan. Het 18 hectare grote Droogdokkeneiland in het noorden van de stad is daar een van. Het gebied krijgt een fraaie bestemming als grootstedelijk park en groene uitwaaiplek. Dankzij de unieke ligging in de buitenbocht van de Schelde is het gebied een scharnierpunt tussen stad en haven, een punt waar beide werelden samenkomen. Het Droogdokkeneiland bestaat enerzijds uit een natuurlijke oever langs de Schelde en anderzijds uit het nabijgelegen gebied van de droogdokken zelf.

Wat gebeurt er?

Het ontwerp voor het Droogdokkenpark vertrekt vanuit een groot respect voor de bestaande kwaliteit van de plek en behoudt ook sterk het huidige karakter van de site. De komende jaren krijgt het nieuwe park tussen stad en haven een natuurlijke getijdenoever langs de Schelde, waar zich slikken en schorren zullen vormen. Er komt ook een avontuurlijke speelzone en een park met een natuurlijk amfitheater voor kleine evenementen.

Eind september 2018 opende het eerste deel van het Drookdokkenpark met de Belvédère: een zeshoekig, architecturaal uitkijkpunt van 2 hectare groot. Aan de Schelde trok De Vlaamse waterweg nv een nieuwe waterkering op die mooi in het platform geïntegreerd is. AG VESPA en de stad legden boven op het uitkijkpunt een grasperk aan met 65 nieuwe bomen, een wandelpad rondom en een plein aan de ingang van de Belvédère. Er is ook een parking met negentig plaatsen voorzien aan de Kattendijkbrug, de toekomstige ingang van het park.

Om het achterliggende gebied te beschermen tegen wateroverlast legt De Vlaamse Waterweg nv ook een nieuwe dijk aan. De volledige dijk krijgt een veilige hoogte van 1 meter boven het huidige kaaioppervlak (8,25 meter), zoals vastgelegd in het Sigmaplan. De nieuwe Sigmadijk vormt een belangrijk element in de overgang tussen het natuur- en cultuurlandschap in het park. Zachte glooiingen laten de waterkering opgaan in de omgeving.

Wie werkt eraan mee?

AG VESPA coördineert de heraanleg van de Scheldekaaien in de verschillende deelgebieden en legt samen met de stad het openbaar domein aan. Het ontwerp van het Droogdokkenpark is van Van Belle & Medina Architects en Vogt Landscape Architects.

De Vlaamse Waterweg nv is verantwoordelijk voor de kaaimuurstabilisatie en de waterkering.

info right
info-right-fields
Rol AG VESPA
Partners
De Vlaamse Waterweg nv
Architect

Van Belle & Medina Architects
Vogt Landscape Architects

Adres
Droogdokkenweg
2000 Antwerpen
Status
In realisatie

Gerelateerd

Toekomstbeeld Maritiem Museum © Atelier Kempe Thill architects and planners
Project

Maritiem Museum

Publieke gebouwen

De stad heeft een grote en gevarieerde collectie maritiem erfgoed. Ze wil dat erfgoed aan het grote publiek presenteren op de Droogdokkensite op het Eilandje en plant daarom een nieuw Maritiem Museum.

Red Star Line Museum © Frederik Beyens
Project

Red Star Line Museum

Publieke gebouwen

De bestaande gebouwen van rederij Red Star Line zijn gerestaureerd en heringevuld als het Red Star Line Museum. Het museum gaat over de miljoenen landverhuizers die de oversteek waagden van Europa naar de Verenigde Staten en Canada.

De kasseien worden opnieuw gebruikt bij de heraanleg van de kaaivlakte aan het water
Project

Sint-Andries en Zuid

Openbaar domein, Publieke gebouwen, Stadsontwikkeling

Sint-Andries en Zuid is een van de zeven deelgebieden van de Scheldekaaien. Het stadsproject voorziet in de heraanleg van het openbaar domein tussen de Sint-Jansvliet en de Namenstraat.