De Droogdokkensite in het noorden van Antwerpen bestaat uit een uniek landschap aan de Schelde met bijzonder industrieel en bouwkundig erfgoed. Naast de 9 historische, beschermde droogdokken zijn er 2 grote gebouwenclusters (AWN01 en AWN02), enkele kleinere verspreide bijgebouwen en 2 pomphuizen. Ook de 2 loodsen aan de westzijde van de Droogdokkenweg in het toekomstige Droogdokkenpark maken deel uit van de site.
De ambitie is om van de site een ontmoetingsplek te maken gericht op beleving van maritiem erfgoed, havenerfgoed en de havendynamiek. Het behoud van erfgoed, kennisoverdracht en de bezoekers dichter bij de haven en het water brengen, staan centraal. Voor de realisatie hiervan worden verschillende programmadelen opgenomen voor stad Antwerpen, o.a. het MAS, jeugd en de stadshavendienst. Op de site ontwikkelt het APB Havencentrum van de provincie Antwerpen in samenwerking met Port of Antwerp een Havenbelevingscentrum. De buitenruimte met schepen en industrieel erfgoed uit de collectie van het MAS zal de verschillende onderdelen met elkaar verbinden. Met de ontwikkeling van de Droogdokkensite als maritieme belevingssite onderstreept stad Antwerpen haar identiteit als havenstad en stad aan de stroom.
Ontwerpopdracht
Voor de ontwikkeling van de maritieme belevingssite is begin april 2021 een ontwerpopdracht gelanceerd in 3 delen: de opmaak van een masterplan, een faseringsplan en een ontwerpopdracht voor zowel de gebouwen als de buitenruimte. Meer details over de ontwerpwedstrijd lees je hier.
Begin 2022 is er een ontwerpteam geselecteerd. Het gaat om een multidisciplinair team onder leiding van het Rotterdams architectenbureau Atelier Kempe Thill. Origin Architecture & Engineering neemt de restauratiewerken van het industrieel erfgoed op zich, LAND staat in voor het landschapsontwerp, Bollinger+Grohmann Ingenieure staat in voor de stabiliteit en Studie 10 zorgt voor de technieken. Samen maken ze van de Droogdokkensite een maritieme belevingssite. Midden 2022 keurde het college het masterplan voor de site goed. Hiermee worden de ambities voor de ontwikkeling van de unieke site tot één grote publieke maritieme belevingssite vastgelegd.
Oproep aannemers
Eind 2023 startte de zoektocht naar aannemers voor de restauratie van pomphuis 1 en een deel van de droogdokken, meer specifiek over de restauratie van de dokken 1 tot en met 4, de deuren en een deel van dok 6 en ook de ondergrondse leidingen. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in de lente van 2024.
Het definitief ontwerp voor de eerste fase van de omgevingsaanleg op de Droogdokkensite aan Het Eilandje is goedgekeurd. Het gaat om de heraanleg van de publieke ruimte rond droogdok 1, waar in de toekomst Havenwereld en een nieuwe plek voor jeugd komt.
Het voorontwerp voor de eerste fase van de omgevingsaanleg op de Droogdokkensite aan Het Eilandje is goedgekeurd. Het gaat om de heraanleg van de publieke ruimte rond droogdok 1, waar in de toekomst Havenwereld en een nieuwe plek voor jeugd komt.
We starten de zoektocht naar aannemers voor de restauratie van pomphuis 1 en een deel van de droogdokken. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in de lente van 2024.
Op 1 juli keurde het college het masterplan voor de Droogdokkensite goed. Meer info lees je in het nieuwsbericht op onze website.
Er is een ontwerpteam gekozen voor de herontwikkeling van de Droogdokkensite.Het gaat om een multidisciplinair team onder leiding van het Rotterdams architectenbureau Atelier Kempe Thill.
In de loop van 2018 wordt gestart met de aanleg van de definitieve Droogdokkenweg als noord-zuidverbinding voor gemotoriseerd verkeer.
Daarna, afhankelijk van het afronden van de werf voor de Royerssluis, volgt de aanleg van de nieuwe Sigmadijk, de natuurlijke getijdenoever en de rest van de tussenliggende parkzone, zo’n 8 hectare met een fijn netwerk van paden, stadsmeubilair, verlichting en verschillende speelzones.
Op 30 september 2018 opende de Belvedère in het Droogdokkenpark: een unieke, groene uitwaaiplek van 11 hectare met zicht op de Schelde.
In het voorjaar van 2018 krijgen 65 nieuwe iepen hun stek op de Belvédère.
In 2017 wordt er gestart met de aanleg van de Belvédère en een parking voor 90 wagens.
In het voorjaar van 2015 wordt een definitieve ontwerp van het park opgemaakt. De stad keurt dat goed in 2016.
De stad keurt het voorontwerp voor het Droogdokkenpark goed.
De studieopdracht voor het Droogdokkeneiland wordt toegewezen aan het ontwerpteam Van Belle en Media Architects en Vogt Landscape Architects.
Het definitieve masterplan Scheldekaaien is klaar. Dat is een plan waarin de Scheldekaaien zijn opgedeeld in 7 deelgebieden.
Definitief masterplan Scheldekaaien
Inspraak met lancering website Onze Kaaien, tafelgesprekken en het KAAiLAND-festival.
Er vindt een voortraject plaats gebaseerd op veel inspraak, overleg en studie.
De huidige waterkeringsmuur moet 90 centimeter hoger worden (2,25 meter boven de Blauwe Steen).