Eilandje

Badboot
De Badboot © Dries Luyten
De Badboot © Dries Luyten
links naast tekst
content
De Badboot

De Badboot was een drijvend openluchtzwembad, ontworpen door sculp[IT]architecten. Naar het voorbeeld van andere Europese steden bracht de Badboot op het Eilandje de beleving van het water dicht bij bewoners en bezoekers. Het zwembad zorgde voor verkoeling tijdens de zomermaanden, als aanvulling op het bestaande stedelijke zwemaanbod, en schaatsplezier tijdens de winter.

De Badboot opende in de zomer van 2012 aan kade 20 van het Kattendijkdok, maar zonk jammer genoeg in het najaar van 2015. De komst van de Badboot was gedurende 4 jaar wel een hefboom die de gebiedsontwikkeling op het Eilandje bekend heeft gemaakt bij een breed publiek. 

Londen-Amsterdamstraat
De Londen-Amsterdamstraat © AG VESPA - Bart Gosselin
De Londen-Amsterdamstraat © AG VESPA - Bart Gosselin
links naast tekst
content
Londen-Amsterdamstraat

De Londen-Amsterdamstraat is de centrale verkeersas van het Eilandje. De straat vormt een belangrijke schakel tussen de Leien en Park Spoor Noord langs de ene kant en de Scheldekaaien langs de andere kant.

In het kader van de herontwikkeling van het Eilandje werd de Londen-Amsterdamstraat samen met enkele zijstraten heraangelegd tot een groene stadsboulevard. De dubbelstraat heeft brede voet- en fietspaden. In het kader van het project Noorderlijn wordt in het midden van de Londen-Amsterdamstraat een trambaan aangelegd. Ook de Londenbrug is zo al vervangen.

De deelwijken van het Eilandje worden beter met elkaar verbonden en kunnen zo horecazaken en winkels aantrekken. 

Ook de Nassaustraat werd omgevormd tot aangename wandelboulevard. De straat was de ontbrekende schakel in de culturele noord-zuidas. Die verbindt met het MAS en het Red Star Line Museum het Eilandje met de historische binnenstad.

De heraanleg startte in 2011 en werd in 2013 afgerond. Het ontwerp werd genomineerd voor de Prijs Publieke Ruimte van 2011.

Tijdlijn
juni 2017
Eilandje opening Schengenplein

In juni opende het oostelijk deel van het Schenhenplein, een nieuw wijkplein in de Cadixwijk.

2011
Brochure Het Eilandje

De stad Antwerpen is volop aan de slag om van het Eilandje een bruisende nieuwe stadswijk aan het water te maken. Aan de herontwikkeling van dit voormalige havengebied wordt achter de schermen al lang en intensief gewerkt. Brochure_Het_Eilandje.pdf

2011
Opening MAS

In 2011 opende het MAS, het museum aan de stroom op het Eilandje.

Museum aan de Stroom © Neutelings Riedijk Architects
2006
FelixArchief Eilandje

In 2006 is het Sint-Felixpakhuis omgevormd tot het FelixArchief van de stad.

2005
Groenplan Eilandje

In 2005 is een groenplan opgemaakt voor het Eilandje.

2004
Beeldkwaliteitsplan architectuur Eilandje

In 2004 is een beeldkwaliteistplan voor de architectuur op het Eilandje opgemaakt.

Over
info left

Van havenbuurt naar een nieuwe wijk aan het water

Het Eilandje in het noorden van de stad is een stadsdeel van 172 hectare in volle ontwikkeling. De voormalige havenbuurt wordt omringd door water en bestaat uit 3 deelwijken: de Oude Dokken, de Cadixwijk en de Montevideowijk.

Waarom dit project?

Voor de uitbreiding van de haven in de 20ste eeuw was het Eilandje een plek van kades, dokken en pakhuizen, laden en lossen, komen en gaan. Vandaag ligt dit oude havengebied in het noorden van de stad tussen de historische binnenstad en het moderne havengebied. Het Eilandje krijgt een tweede leven als stadswijk op de grens van het oude stadscentrum en de 19de-eeuwse gordel.

Wat gebeurt er?

Het Eilandje bestaat uit 3 deelwijken: de Oude Dokken staan zowat helemaal op punt, de Cadixwijk wordt een duurzame woonwijk en de Montevideowijk wordt dé culturele trekpleister. De 3 deelwijken worden met elkaar verbonden door de Londen-Amsterdamstraat, een groene stadsboulevard met een nieuwe trambaan als vlotte verbinding tussen de binnen- en buitenstad.

De oorspronkelijke eigenheid en historische uitstraling van het Eilandje blijven het hart vormen van de wijk. De typische kasseien van de vroegere kades, die zoveel goederen hebben zien passeren, worden gerecycleerd en opnieuw gebruikt in het openbaar domein. Ze vinden zo een nieuwe plek die past bij de moderne gebruikers die het Eilandje herontdekken.

Ook de oude pakhuizen krijgen nieuwe functies. Het Felixpakhuis geeft vandaag onderdak aan het verzamelde stadsarchief. Het MAS, een reeks van 6 woontorens en het imposante Havenhuis zijn nieuwe toevoegingen aan de skyline.

Een culturele as van zuid naar noord verbindt het Eilandje met het stadscentrum via het MAS en het Red Star Line Museum. Bezoekers van die musea ontdekken meteen ook de levendige nieuwe stadswijk. Via de culturele as ontstaat een dynamiek die het oude havengebied sterker verbindt met de binnenstad. Op termijn breidt de as uit met het Droogdokkeneiland ten noorden van de Montevideowijk.

Wie werkt eraan mee?

AG VESPA coördineert de ontwikkeling van het Eilandje en legt samen met de stad het openbaar domein aan.

info right
info-right-fields
Rol AG VESPA
Partners
stad Antwerpen
Havenbedrijf
provincie Antwerpen
Interreg IVA
Ontwerper

Atelier JPLX, Urhahn urban design - Vrolijks,  Buro 5 Maastricht, Michel Desvigne, stad Antwerpen, AG Stadsplanning

Subsidies

/over-ag-vespa/themasEuropees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)

Stadsvernieuwingsfonds Vlaanderen

Status
In realisatie

Gerelateerd

De jachthaven aan het Willemdok met op de achtergrond het Museum aan de Stroom
Project

Oude Dokken

Openbaar domein, Stadsontwikkeling

De Oude Dokken, de buurt op het Eilandje rond het Willem- en Bonapartedok, is bijna volledig ontwikkeld.

Cadixwijk luchtbeeld
Project

Cadixwijk

Openbaar domein, Stadsontwikkeling

De Cadixwijk op het Eilandje is een duurzame wijk in volle ontwikkeling.

Luchtfoto van de Montevideowijk in 2016 © Patrick Henderyckx
Project

Montevideowijk

Openbaar domein, Publieke gebouwen, Stadsontwikkeling

Van historisch waardevolle havenbuurt naar aantrekkelijke en diverse stadswijk op het Eilandje.