In november 2017 heeft de stad het definitieve masterplan goedgekeurd. Dat is een herwerking van het voorontwerp masterplan, dat in september 2016 werd goedgekeurd. Om tot het definitieve masterplan te komen, werden op basis van het voorontwerp masterplan verschillende adviezen opgevraagd bij experten en bij de buurt. Er zijn ook studies gedaan naar geluid, lucht, wind en bezonning en mobiliteit. De resultaten daarvan zijn verwerkt in het masterplan. Het masterplan werd ook verder afgestemd met andere lopende planprocessen in de omgeving, zoals de mogelijke overkapping van de Ring.
De grote lijnen van het voorontwerp masterplan zijn behouden gebleven. Het openbaar domein, met pleinen, parken en verkeersinfrastructuur, vormt het vaste kader waarbinnen kan gebouwd worden. De pleinen en parken zijn onderling verbonden met elkaar en met de ruimere omgeving, en geven de buurt een groen en publiek karakter.
Let wel: sommige straatnamen van de eerste fase van de heraanleg van de publieke ruimte hebben tijdens het ontwerpproces gaandeweg een andere naam gekregen. De definitieve en correcte benamingen vind je terug onder 'Publieke ruimte' op deze pagina.
- Noordschippersdok en Kalverpad
In de zone Noordschippersdok is de bebouwing hertekend en in volume afgenomen, zodat een betere overgang ontstaat naar de bestaande bebouwing in de Damwijk en naar het Kalverpad. Het Kalverpad is een groene verbinding langs het Noordschippersdok, dat niet door autoverkeer wordt gekruist en ongehinderd doorloopt tot in de Kalverwei. Het Kalverpad wordt een groene openbare ruimte waarlangs buurtvoorzieningen kunnen liggen zoals een nieuwe sporthal en een kinderdagverblijf.
- Kalverwei
De Kalverwei wordt een nieuw park centraal in de buurt. Het is het hart van het masterplan en vormt de schakel tussen de bestaande buurt en de nieuwe ontwikkelingen op de Slachthuissite. In de Kalverwei komen onder andere speelplekken voor kinderen van verschillende leeftijden.
- Lobroekplein
Het Lobroekplein wordt een levendig dorpsplein aan de bestaande horeca. Het Lobroekplein ligt in het verlengde van het Hallenplein en biedt zo ook doorzichten naar de Slachthuishallen. De Lange Lobroekstraat wordt opgeschoven naar de nieuwe gevelzijde, zodat ruime terrassen voor de bestaande horeca mogelijk zijn. De nieuwe gevels aan het plein kunnen ruimte bieden voor bijvoorbeeld een buurtsupermarkt of andere buurtvoorzieningen en diensten.
- Hallenplein en Hallentuin
Het Hallenplein en de Hallentuin zullen mooi aansluiten bij een toekomstige invulling van de Slachthuishallen, zoals een school of woonzorgcentrum met ruimte voor veel groen. Een maximaal behoud van de Slachthuishallen als karakteristiek beeld in de buurt is een belangrijke ambitie in het masterplan. Het volledige behoud van de oostelijke hal, de hoogste hal en dus de hal met de meeste mogelijkheden, is prioritair. De westelijke hal kan wel gedeeltelijk worden getransformeerd om ook daar diverse invullingen mogelijk te maken.
- Lobroekkade
Uit de studie luchtkwaliteit blijkt dat bij realisatie van de Oosterweelverbinding er op de noordelijke kadezone geen actieve recreatie kan plaatsvinden. Die zone wordt dan ook meer ecologisch ingericht. Het buurtsportterrein en de jeugdvoorzieningen worden op de centrale Lobroekkade voorzien, die wordt omgevormd tot een nieuw en volwaardig Kadepark. Een passerelle over de Slachthuislaan zorgt voor een makkelijke en veilige oversteek voor voetgangers van de Kalverwei naar het Kadepark. Op de zuidelijke kadezone kan de bedrijfsbebouwing worden vernieuwd en de kwaliteit van de openbare ruimte worden vergroot.
- Kalverstraat
De hoofdtoegang tot de buurt zal gebeuren via de Kalverstraat, die verlegd wordt tot naast de Slachthuishallen. Daardoor kan de Kalverwei gevrijwaard worden van verkeer, en worden de bestaande en te ontwikkelen buurtdelen vanuit een centrale weg toegankelijk. De naam wordt 'Oude' Kalverstraat want door de straat te verleggen, komt de Kalverstraat opnieuw op haar historische plek terecht.
- Verbindingen met de omgeving
De nieuwe parken en pleinen in het masterplan sluiten aan op bestaande, geplande of gewenste fiets- en voetgangersverbindingen in de omgeving zoals die naar Park Spoor Noord, Spoor Oost, de fietsbrug over het Albertkanaal, het Singelfietspad op de Slachthuislaan en het Ringfietspad.
- Overkapping van de Ring
Het definitieve masterplan is afgestemd met de Vlaamse intendant voor leefbaarheidsmaatregelen voor de Antwerpse Ring. Een overkapping van de Ring ter hoogte van het Lobroekdok kan de kwaliteit van de buurt nog verder verbeteren. Die mogelijkheid wordt daarom mee opgenomen in het masterplan als langetermijnperspectief.
- Warmtenet
Het onderzoek rond een duurzaam warmtenet voor de Slachthuissite, het Noordschippersdok en het Lobroekdok is afgerond. Daarin wordt aangetoond dat de aanleg van een warmtenet voor de nieuwe bebouwing haalbaar is, en op termijn ook verder uitgebreid kan worden naar de bestaande wijken errond. Zo straalt de duurzaamheidsambitie van het masterplan ook af naar de ruimere omgeving.
Ruimtelijk uitvoeringsplan
Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) vertaalt de krachtlijnen van het masterplan en legt de nodige randvoorwaarden vast. Het openbaar onderzoek voor het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok liep van 25 juli tot en met 22 september 2018. Daarover lees je meer op de website van de stad Antwerpen of in de nieuwsbrief over het RUP. Begin 2019 is het RUP definitief vastgesteld.
In februari 2020 is een ontwerpteam aangesteld voor de publieke ruimte in het gebied. Die omvat deels de bestaande publieke ruimte in de Slachthuiswijk en deels nieuwe publieke ruimte binnen de geplande herontwikkeling. Zowel de opmaak van het ontwerp als de uitvoering van de publieke ruimte gebeurt gefaseerd. Het voorontwerp voor de eerste twee fases van de publieke ruimte (de buurt rond de Kalverwei en de slachthuishallen, de zone Noordschippersdok en het Kalverpad) is goedgekeurd in oktober 2021.
Het definitieve ontwerp voor de eerste fase is in juni 2022 goedgekeurd en omvat de buurt rond de Kalverwei en de slachthuishallen.
Groene verbinding tussen bestaande en nieuwe wijk
De publieke ruimte zal een groene verbinding vormen tussen de bestaande en de nieuwe wijk, met veel aandacht voor speel-, sport- en ontmoetingsruimtes. Het ontwerp voorziet in een aanleg van circa 39.000 m² groene publieke ruimte. Dat is voldoende om ook in de toekomst het streefcijfer van 4 vierkante meter groene publieke ruimte per inwoner te halen.
In het uitgewerkte groenplan ligt de nadruk op het maximale behoud van bestaande bomen, ruimte voor toekomstbomen en diverse mixen van heesters, vaste planten, kruiden, grassen en bloemen om een ‘ruig’ karakter op te roepen. Er is ook meer verblijfs- en speelruimte gecreëerd doordat een deel van de bovengrondse parkeerplaatsen is verplaatst naar een ondergrondse parking. Een integraal toegankelijk netwerk van paden voor voetgangers en fietsers, de zogenaamde ‘Dam-route’, zal alle verschillende plekken met elkaar verbinden. In het definitieve ontwerp is rekening gehouden met het gewenste parkeerprogramma, waarbij er 142 parkeerplaatsen worden voorzien.
In het kader van de vergroening en verblauwing die bij elk stadsontwikkelingsproject worden nagestreefd zijn ook twee ondersteunende studies rond water (duurzaam waterbeheer) en bomen (bomentoets en boominventaris) verder uitgewerkt.
- Lange Lobroekstraat
Dit wordt een woonstraat met een verhoogde groenstrook die ruimte biedt voor ontmoetingen, van het huidige Ceulemanshofke tot aan het Vetten Osplein. De aangrenzende Mouterijsteeg wordt ingericht als woonerf. Er komen extra bomen in functie van schaduwrijke ontmoetingsplekken en een extra verkeersplateau als snelheidsbeperkende maatregel. Nieuw is onder andere dat de bestaande bomen maximaal worden behouden en dat de plantvakken aan de noordzijde van de Lange Lobroekstraat een zitelement krijgen aan de zijde van het voetpad.
Timing
De aanleg van het eerste stuk van de eerste fase (Vetten Osplein, Kalverwei, Twee Stierenstraat) start in februari 2024. Je leest er alles over onder 'Werfinfo'.
Participatietraject
Van de zomer van 2020 tot de zomer van 2022 liep een participatietraject over de publieke ruimte, met online-bevragingen, activiteiten voor kinderen, wijkwandelingen met het ontwerpteam, focusgesprekken met jongeren, de lokale horeca en moeilijker bereikbare bewoners in de wijk, een werkatelier en dialoogmarkt. Alle info daarover is onderaan deze pagina te vinden onder 'Documenten'.
Op 8 september 2022 vond een infomoment plaats om het definitieve ontwerp van de eerste fase van de publieke ruimte toe te lichten aan de buurt. Daarna is de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning gefinaliseerd en ingediend.
Coördinatie en partners
AG Vespa coördineert het project. De heraanleg van de publieke ruimte gebeurt door AG Vespa in samenwerking met private ontwikkelaar Urban Living Belgium, die ook is gestart met de ontwikkeling. Het ontwerpteam van de publieke ruimte is Sweco Belgium – Posad Maxwan – LOLA Landscape Architects. Billie Bonkers – Createlli in samenwerking met Sportpret vzw nemen het participatietraject voor hun rekening. Endeavour heeft via een participatief traject het plan gemaakt voor de speelruimte in de wijk.
De aanleg van het eerste deel van de publieke ruimte in de Slachthuiswijk, de buurt rond de toekomstige Kalverwei en de slachthuishallen, is in februari 2024 gestart.
Op deze pagina is steeds alle informatie over de werf te vinden. Je kan je ook inschrijven voor de digitale nieuwsbrief Slachthuiswijk, om zo al het nieuws meteen in je mailbox te ontvangen.
Fase 4: juni 2024 - maart 2025
We zitten momenteel aan fase 4 van de werf. Tijdens deze fase gebeurt de aanleg van de Lange Lobroekstraat, het nieuwe Vetten Osplein en de zijstraten ervan. De werken hebben onvermijdelijk impact op de buurt. Hieronder lees je welke impact precies.
Werken Lange Lobroekstraat - impact werf sinds 4/9
Sinds 4 september 2024 is een eerste gedeelte van de nieuwe straat afgewerkt, vanaf de Ceulemansstraat tot aan de huidige ingang van de slachthuissite en de campus van de AP Hogeschool.
Op 4 september is de aanleg van de riolering gestart in de Lange Lobroekstraat vanaf de Lange Slachterijstraat – Kalverstraat tot aan de Korte Slachterijstraat. De Lange Lobroekstraat wordt afgewerkt vanaf de Twee Stierenstraat tot aan de ingang van de slachthuissite en de campus van de AP Hogeschool.
Sinds 4 september geldt dan ook volgende aangepaste verkeerssituatie in de Slachthuiswijk.
Deel Lange Lobroekstraat richting Schijnpoort
- Het kruispunt Lange Lobroekstraat – Ceulemansstraat is open voor alle verkeer.
- De Lange Lobroekstraat is volledig afgesloten vanaf de ingang van de slachthuissite tot het kruispunt van de Lange Slachterijstraat met de Twee Stierenstraat.
Deel Lange Lobroekstraat – Kalverstraat
- De Lange Lobroekstraat is volledig afgesloten vanaf de Lange Slachterijstraat tot de Kalverstraat.
- De Weilandstraat is bereikbaar via een doorsteek vanuit de Kalverstraat.
- De Lange Slachterijstraat blijft bereikbaar via de Korte Slachterijstraat met een beperking voor plaatselijk verkeer.
- De Korte Lobroekstraat wordt afgesloten aan de zijde Lange Lobroekstraat. Er geldt lokaal dubbelrichtingsverkeer.
Doorgang fietsers en voetgangers
- Ter hoogte van de werken aan de Twee Stierenstraat wordt een doorgang voor fietsers voorzien richting de Ceulemansstraat.
- Ter hoogte van de werken aan de Kalverstraat wordt een doorgang voor fietsers voorzien richting het Damplein.
- In de andere zones rondom de werf wordt een doorgang voor voetgangers voorzien in functie van de bereikbaarheid van woningen, bedrijven en horecazaken.
Extra communicatie tijdens de werken: Op het infomoment van afgelopen dinsdag 27 augustus werd verzocht om extra te communiceren met betrekking tot de beschikbaarheid van de voorziene doorgangen voor fietsers. Gedurende specifieke werfomstandigheden kunnen die niet continu gegarandeerd worden. We proberen dat zo goed mogelijk te organiseren en buurtbewoners tijdig te informeren.
Er is ook bijkomende impact op verschillende vlakken.
- Tijdelijke parkings Slachthuislaan en Kalverstraat: er is een tijdelijke parking aan de Slachthuislaan beschikbaar met circa 60 parkeerplaatsen. De Kalverstraat wordt tijdelijk ingericht met dwarsparkeren aan beide zijden van de straat, wat 40 extra parkeerplaatsen geeft.
- Terrassen: de terrassen op openbaar domein, in de zone tussen de Lange Slachterijstraat, Kalverstraat en Korte Slachterijstraat, moeten uiterlijk tegen dinsdag 3 september weggenomen zijn. Na de heraanleg kan in overleg met stad Antwerpen een nieuwe terrasvergunning worden aangevraagd.
- Bereikbaarheid parkeergarages: tijdens de werken zullen de parkeergarages in de werfzone niet bereikbaar zijn. Gebruikers die niet beschikken over een parkeervergunning voor bewoners, kunnen een minderhindervergunning aanvragen via het e-loket van stad Antwerpen.
- Laden, lossen en verhuizen: tijdens deze fase van de werken worden twee specifieke laad- en losplaatsen ingericht, een aan de hoek van de Korte Slachterijstraat en de Lange Lobroekstraat, en een aan de hoek van de Korte Lobroekstraat en de Kalverstraat. Wie bedrijfsmatig regelmatig goederen moet laden of lossen, vragen we om af te stemmen met aannemer Aertssen. Voor specifieke situaties, zoals een verhuis of verbouwingswerken, moet u minimaal 4 werkdagen vooraf een aanvraag indienen bij de werfleiding.
- Sorteerstraat: de tijdelijke sorteerstraat wordt dinsdag 3 september verplaatst naar het kruispunt van de Lange Lobroekstraat met de Ceulemansstraat.
- Buslijn 23: vanaf woensdag 4 september 2024 volgt buslijn 23 een omleiding via de Slachthuislaan. De tijdelijke schuilhuisjes zullen verplaatst worden naar de tijdelijke bushalte op de Slachthuislaan ter hoogte van de Kalverstraat.
! Tijdelijk smalle doorgang aan kruispunt Twee Stierenstraat - Lange Lobroekstraat !
Van woensdag 18 september tot begin oktober werkt aannemer Aertssen aan de aanleg van het nieuwe kruispunt van de Twee Stierenstraat en de Lange Lobroekstraat. Dat kruispunt, langs het nieuwe Vetten Osplein, wordt volledig aangelegd in zichtbeton en moet daarom in één geheel gerealiseerd worden. Tijdens die periode is er ter hoogte van het kruispunt enkel een beperkte doorgang voor voetgangers en fietsers langs de zuidzijde van de werf, richting Kalverstraat en Lange Slachterijstraat.
! Werking pompinstallaties noodzakelijk voor goed verloop van de werken !
Bij de aanleg van de nieuwe riolering in de Lange Lobroekstraat en het toekomstige Vetten Osplein worden enkele pompinstallaties ingezet om het grondwater tijdelijk te verlagen en regen- en afvalwater om te leiden van de oude naar de nieuwe riolering. De pompen zijn, binnen de technische mogelijkheden, zo ver mogelijk van woningen of handelspanden opgesteld en er is gekozen voor de meest stille machines.
Recent stelde de aannemer verschillende manipulaties aan die installaties vast, zoals het indrukken van noodstops, het losmaken van stekkers en het uitschakelen van pompen. Die handelingen brengen ernstige veiligheidsrisico's met zich mee voor zowel de werknemers als de omwonenden. De installaties zijn daarom voorzien van beveiligingen en alarmen waardoor diverse wachtdiensten ingeschakeld worden om grotere problemen te voorkomen. Maar een goede werking van deze installaties is ook noodzakelijk om de werken volgens planning te laten verlopen en geen onnodige vertragingen op te lopen.
We vragen dus om deze installaties met rust te laten. Zo blijft de hinder voor iedereen beperkt in tijd.
Verwachte ingebruikname Twee Stierenstraat
Tegen 23 oktober 2024 zal de Lange Lobroekstraat vanaf de Ceulemansstraat tot de Twee Stierenstraat afgewerkt zijn en is de Marbaixwijk bereikbaar vanaf de Slachthuislaan via de afgewerkte Twee Stierenstraat. Die datum kan nog wijzigen door weersomstandigheden of onvoorziene omstandigheden.
Bomen Lange Lobroekstraat
Met de start van de aanleg van het Vetten Osplein zal de Lange Lobroekstraat de komende tijd sterk veranderen. Naast de nieuwe riolering worden ondergronds ook ‘boombunkers’ voorzien. Die zullen ervoor zorgen dat de 36 nieuwe bomen die worden aangeplant (waarvan 30 toekomstbomen) voldoende ruimte krijgen. De bomen zullen het Vetten Osplein markeren als buurtplein en nieuw hart van de wijk.
Voor die werken starten, voeren we nog een laatste boomexpertise uit op de bomen aan de zuidkant van de Lange Lobroekstraat. Bij een gunstige eindevaluatie zullen de twee meest kwalitatieve exemplaren verplant worden naar de nieuwe groenzone in de Lange Lobroekstraat ter hoogte van het Damhof. De andere bomen worden geveld, waarna de stammen worden hergebruikt als speelelementen in de wijk. Het vellen van de bomen is noodzakelijk voor de aanleg van het plein en om de bestaande gebouwen voldoende bereikbaar te houden voor de brandweer. Bovendien bevinden de huidige bomen zich boven op een betonnen aanvoerleiding van water, waardoor ze niet verder kunnen groeien. De aanplant van de nieuwe bomen start begin 2025 en moet klaar zijn in het voorjaar.
Nutswerken Lange Lobroekstraat vanaf 15/10
Aannemer Aertssen voert vanaf dinsdag 15 oktober nutswerken uit in de Lange Lobroekstraat van de Lange Slachterijstraat tot de Dijlestraat.
- Het voetpad, de parkeerstrook en de helft van de rijweg worden ingenomen als werfzone.
- Enkel uitgaand verkeer is mogelijk, van de Lange Slachterijstraat richting Viaduct-Dam.
- Garages aan de noordzijde van de werfzone zijn van 15 oktober tot en met eind oktober niet toegankelijk. Gebruikers die niet beschikken over een parkeervergunning voor bewoners, kunnen een minderhindervergunning aanvragen via het e-loket van stad Antwerpen.
De aanleg van het eerste deel van fase 1 van de publieke ruimte start in februari 2024.
Tussen midden 2022 en eind 2023 vindt de aanbesteding van de aanleg van het eerste deel van fase 1 van de publieke ruimte plaats en is de omgevingsvergunning in aanvraag.
In juni 2022 wordt het definitieve ontwerp van fase 1 van de publieke ruimte in de Slachthuiswijk goedgekeurd. Fase 1 omvat de buurt rond de Kalverwei en de slachthuishallen. Je leest er meer over in het nieuwsbericht over het definitieve ontwerp.
Van begin 2020 tot midden 2022 wordt er gewerkt aan het ontwerp van de publieke ruimte, en loopt ook het participatietraject met de buurt.
Het ontwerpteam voor het masterplan publieke ruimte wordt geselecteerd.
De projectdefinitie van het masterplan publieke ruimte wordt goedgekeurd en de ontwerpwedstrijd voor de publieke ruimte start. Aandachtspunten in de projectdefinitie zijn: groene publieke ruimte, ruimte om te spelen en te sporten, het faciliteren van ontmoeten, langzaam verkeer in een autoluwe wijk, maximale recuperatie van regenwater en het belang van wind-, lucht-, hitte- en geluidskwaliteit.
De ontwerpwedstrijd omvat enerzijds een conceptueel ontwerp voor het volledige gebied. Anderzijds staat er ook een specifieke opdracht tot en met uitvoering voor fase 1 van de publieke ruimte in: de Kalverwei, de Oude Kalverstraat en het Lobroekplein.
Begin 2019 wordt het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok definitief vastgesteld.
Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) vertaalt de krachtlijnen van het masterplan en legt de nodige randvoorwaarden vast. Het RUP legt de essenties vast maar laat een zekere flexibiliteit toe bij de uitwerking. Tijdens het openbaar onderzoek kan je het volledige plan raadplegen, zowel digitaal als op papier. Je kan ook bezwaren of opmerkingen geven.
Vanaf midden juni is de buurtsculptuur te bewonderen in de Damwijk. Dat is de installatie waar het kunstenaarscollectief van Archipel, een gedeelde tijdelijke werkplaats in een van de Slachthuishallen, een jaar aan heeft gewerkt samen met de buurtbewoners van 'den Dam'. Hier lees je meer over de buurtsculptuur.
Het college keurt het definitieve masterplan Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok en het voorontwerp RUP goed.
Een kunstenaarscollectief verhuist voor een aantal jaar naar Archipel, een gedeelde tijdelijke werkplaats in een van de Slachthuishallen. We willen zo samen met de private eigenaar van de Slachthuishallen op een actieve manier tijdelijke invullingen in dit deel van de stad stimuleren. Het collectief bestaat uit een twintigtal kunstenaars, ambachtslui en creatieve denkers.
Drijvende kracht achter Archipel is Rooftoptiger, een artiestencollectief dat zowel artistieke als sociaal-artistieke projecten maakt. Rooftoptiger start dit voorjaar een participatietraject met de buurt. Hun doel is om samen met de buurtbewoners een installatie te bouwen in de Damwijk.
De stad keurt het voorontwerp masterplan goed.
De stad keurt het concept masterplan goed. Dat geeft de hoofdstructuur van het plan weer: de hoofdwegen, de parken en de pleinen. De grote lijnen liggen in essentie vast. De exacte positie, vorm en functie van de bebouwing wordt nog verder uitgewerkt.
Via een wedstrijdprocedure hebben AG Vespa en private partner Land Invest Group een ontwerpbureau aangesteld voor de opmaak van het masterplan Slachthuissite – Noordschippersdok – Lobroekdok. Het gaat om Palmbout Urban Landscapes, De Smet Vermeulen architecten (architectuur), Feddes/Olthof Landschapsarchitecten (openbare ruimte), en Goudappel Coffeng (mobiliteit). Hun wedstrijdvoorstel is een eerste schot voor de boeg en zal herwerkt worden tot een gedragen masterplan.
De stad keurt de projectdefinitie voor de opmaak van een masterplan voor Slachthuissite – Noordschippersdok – Lobroekdok goed. Daarin formuleert de stad, samen met de private eigenaars van de Slachthuissite, haar ambitie en de doelstellingen die ze nastreeft voor het gebied. Wonen moet de hoofdbestemming worden, vermengd met voorzieningen en recreatie. Ook kan er ruimte gegeven worden aan bedrijvigheid, die kan verweven worden met het wonen, zoals de creatieve economie.
De stad keurt de stedelijke ambitienota Slachthuissite goed. Die nota formuleert de stedelijke ambitie voor de Slachthuissite, het aangrenzende Noordschippersdok en de kade van het Lobroekdok. De nota dient als input voor het op te maken masterplan.