In november 2017 heeft de stad het definitieve masterplan goedgekeurd. Dat is een herwerking van het voorontwerp masterplan, dat in september 2016 werd goedgekeurd. Om tot het definitieve masterplan te komen, werden op basis van het voorontwerp masterplan verschillende adviezen opgevraagd bij experten en bij de buurt. Er zijn ook studies gedaan naar geluid, lucht, wind en bezonning en mobiliteit. De resultaten daarvan zijn verwerkt in het masterplan. Het masterplan werd ook verder afgestemd met andere lopende planprocessen in de omgeving, zoals de mogelijke overkapping van de Ring.
De grote lijnen van het voorontwerp masterplan zijn behouden gebleven. Het openbaar domein, met pleinen, parken en verkeersinfrastructuur, vormt het vaste kader waarbinnen kan gebouwd worden. De pleinen en parken zijn onderling verbonden met elkaar en met de ruimere omgeving, en geven de buurt een groen en publiek karakter.
Let wel: sommige straatnamen van de eerste fase van de heraanleg van de publieke ruimte hebben tijdens het ontwerpproces gaandeweg een andere naam gekregen. De definitieve en correcte benamingen vind je terug onder 'Publieke ruimte' op deze pagina.
- Noordschippersdok en Kalverpad
In de zone Noordschippersdok is de bebouwing hertekend en in volume afgenomen, zodat een betere overgang ontstaat naar de bestaande bebouwing in de Damwijk en naar het Kalverpad. Het Kalverpad is een groene verbinding langs het Noordschippersdok, dat niet door autoverkeer wordt gekruist en ongehinderd doorloopt tot in de Kalverwei. Het Kalverpad wordt een groene openbare ruimte waarlangs buurtvoorzieningen kunnen liggen zoals een nieuwe sporthal en een kinderdagverblijf.
- Kalverwei
De Kalverwei wordt een nieuw park centraal in de buurt. Het is het hart van het masterplan en vormt de schakel tussen de bestaande buurt en de nieuwe ontwikkelingen op de Slachthuissite. In de Kalverwei komen onder andere speelplekken voor kinderen van verschillende leeftijden.
- Lobroekplein
Het Lobroekplein wordt een levendig dorpsplein aan de bestaande horeca. Het Lobroekplein ligt in het verlengde van het Hallenplein en biedt zo ook doorzichten naar de Slachthuishallen. De Lange Lobroekstraat wordt opgeschoven naar de nieuwe gevelzijde, zodat ruime terrassen voor de bestaande horeca mogelijk zijn. De nieuwe gevels aan het plein kunnen ruimte bieden voor bijvoorbeeld een buurtsupermarkt of andere buurtvoorzieningen en diensten.
- Hallenplein en Hallentuin
Het Hallenplein en de Hallentuin zullen mooi aansluiten bij een toekomstige invulling van de Slachthuishallen, zoals een school of woonzorgcentrum met ruimte voor veel groen. Een maximaal behoud van de Slachthuishallen als karakteristiek beeld in de buurt is een belangrijke ambitie in het masterplan. Het volledige behoud van de oostelijke hal, de hoogste hal en dus de hal met de meeste mogelijkheden, is prioritair. De westelijke hal kan wel gedeeltelijk worden getransformeerd om ook daar diverse invullingen mogelijk te maken.
- Lobroekkade
Uit de studie luchtkwaliteit blijkt dat bij realisatie van de Oosterweelverbinding er op de noordelijke kadezone geen actieve recreatie kan plaatsvinden. Die zone wordt dan ook meer ecologisch ingericht. Het buurtsportterrein en de jeugdvoorzieningen worden op de centrale Lobroekkade voorzien, die wordt omgevormd tot een nieuw en volwaardig Kadepark. Een passerelle over de Slachthuislaan zorgt voor een makkelijke en veilige oversteek voor voetgangers van de Kalverwei naar het Kadepark. Op de zuidelijke kadezone kan de bedrijfsbebouwing worden vernieuwd en de kwaliteit van de openbare ruimte worden vergroot.
- Kalverstraat
De hoofdtoegang tot de buurt zal gebeuren via de Kalverstraat, die verlegd wordt tot naast de Slachthuishallen. Daardoor kan de Kalverwei gevrijwaard worden van verkeer, en worden de bestaande en te ontwikkelen buurtdelen vanuit een centrale weg toegankelijk. De naam wordt 'Oude' Kalverstraat want door de straat te verleggen, komt de Kalverstraat opnieuw op haar historische plek terecht.
- Verbindingen met de omgeving
De nieuwe parken en pleinen in het masterplan sluiten aan op bestaande, geplande of gewenste fiets- en voetgangersverbindingen in de omgeving zoals die naar Park Spoor Noord, Spoor Oost, de fietsbrug over het Albertkanaal, het Singelfietspad op de Slachthuislaan en het Ringfietspad.
- Overkapping van de Ring
Het definitieve masterplan is afgestemd met de Vlaamse intendant voor leefbaarheidsmaatregelen voor de Antwerpse Ring. Een overkapping van de Ring ter hoogte van het Lobroekdok kan de kwaliteit van de buurt nog verder verbeteren. Die mogelijkheid wordt daarom mee opgenomen in het masterplan als langetermijnperspectief.
- Warmtenet
Het onderzoek rond een duurzaam warmtenet voor de Slachthuissite, het Noordschippersdok en het Lobroekdok is afgerond. Daarin wordt aangetoond dat de aanleg van een warmtenet voor de nieuwe bebouwing haalbaar is, en op termijn ook verder uitgebreid kan worden naar de bestaande wijken errond. Zo straalt de duurzaamheidsambitie van het masterplan ook af naar de ruimere omgeving.
Ruimtelijk uitvoeringsplan
Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) vertaalt de krachtlijnen van het masterplan en legt de nodige randvoorwaarden vast. Het openbaar onderzoek voor het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok liep van 25 juli tot en met 22 september 2018. Daarover lees je meer op de website van de stad Antwerpen of in de nieuwsbrief over het RUP. Begin 2019 is het RUP definitief vastgesteld.
In februari 2020 is een ontwerpteam aangesteld voor de publieke ruimte in het gebied. Die omvat deels de bestaande publieke ruimte in de Slachthuiswijk en deels nieuwe publieke ruimte binnen de geplande herontwikkeling. Zowel de opmaak van het ontwerp als de uitvoering van de publieke ruimte gebeurt gefaseerd. Het voorontwerp voor de eerste twee fases van de publieke ruimte (de buurt rond de Kalverwei en de slachthuishallen, de zone Noordschippersdok en het Kalverpad) is goedgekeurd in oktober 2021.
Het definitieve ontwerp voor de eerste fase is in juni 2022 goedgekeurd en omvat de buurt rond de Kalverwei en de slachthuishallen.
Groene verbinding tussen bestaande en nieuwe wijk
De publieke ruimte zal een groene verbinding vormen tussen de bestaande en de nieuwe wijk, met veel aandacht voor speel-, sport- en ontmoetingsruimtes. Het ontwerp voorziet in een aanleg van circa 39.000 m² groene publieke ruimte. Dat is voldoende om ook in de toekomst het streefcijfer van 4 vierkante meter groene publieke ruimte per inwoner te halen.
In het uitgewerkte groenplan ligt de nadruk op het maximale behoud van bestaande bomen, ruimte voor toekomstbomen en diverse mixen van heesters, vaste planten, kruiden, grassen en bloemen om een ‘ruig’ karakter op te roepen. Er is ook meer verblijfs- en speelruimte gecreëerd doordat een deel van de bovengrondse parkeerplaatsen is verplaatst naar een ondergrondse parking. Een integraal toegankelijk netwerk van paden voor voetgangers en fietsers, de zogenaamde ‘Dam-route’, zal alle verschillende plekken met elkaar verbinden. In het definitieve ontwerp is rekening gehouden met het gewenste parkeerprogramma, waarbij er 142 parkeerplaatsen worden voorzien.
In het kader van de vergroening en verblauwing die bij elk stadsontwikkelingsproject worden nagestreefd zijn ook twee ondersteunende studies rond water (duurzaam waterbeheer) en bomen (bomentoets en boominventaris) verder uitgewerkt.
- Lange Lobroekstraat
Dit wordt een woonstraat met een verhoogde groenstrook die ruimte biedt voor ontmoetingen, van het huidige Ceulemanshofke tot aan het Vetten Osplein. De aangrenzende Mouterijsteeg wordt ingericht als woonerf. Er komen extra bomen in functie van schaduwrijke ontmoetingsplekken en een extra verkeersplateau als snelheidsbeperkende maatregel. Nieuw is onder andere dat de bestaande bomen maximaal worden behouden en dat de plantvakken aan de noordzijde van de Lange Lobroekstraat een zitelement krijgen aan de zijde van het voetpad.
Timing
De aanleg van het eerste stuk van de eerste fase (Vetten Osplein, Kalverwei, Twee Stierenstraat) is gestart in februari 2024. Je leest er alles over onder 'Werfinfo'.
Participatietraject
Van de zomer van 2020 tot de zomer van 2022 liep een participatietraject over de publieke ruimte, met online-bevragingen, activiteiten voor kinderen, wijkwandelingen met het ontwerpteam, focusgesprekken met jongeren, de lokale horeca en moeilijker bereikbare bewoners in de wijk, een werkatelier en dialoogmarkt. Alle info daarover is onderaan deze pagina te vinden onder 'Documenten'.
Op 8 september 2022 vond een infomoment plaats om het definitieve ontwerp van de eerste fase van de publieke ruimte toe te lichten aan de buurt. Daarna is de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning gefinaliseerd en ingediend.
Coördinatie en partners
AG Vespa coördineert het project. De heraanleg van de publieke ruimte gebeurt door AG Vespa in samenwerking met private ontwikkelaar Urban Living Belgium, die ook is gestart met de ontwikkeling. Het ontwerpteam van de publieke ruimte is Sweco Belgium – Posad Maxwan – LOLA Landscape Architects. Billie Bonkers – Createlli in samenwerking met Sportpret vzw nemen het participatietraject voor hun rekening. Endeavour heeft via een participatief traject het plan gemaakt voor de speelruimte in de wijk.
De aanleg van het eerste deel van de publieke ruimte in de Slachthuiswijk, de buurt rond de toekomstige Kalverwei en de slachthuishallen, is in februari 2024 gestart.
Op deze pagina is steeds alle informatie over de werf te vinden. Je kan je ook inschrijven voor de digitale nieuwsbrief Slachthuiswijk, om zo al het nieuws meteen in je mailbox te ontvangen.
We zitten momenteel in fase 4 en fase 5 van de werf. Tijdens die fases gebeurt de aanleg van de Lange Lobroekstraat, het nieuwe Vetten Osplein en de zijstraten ervan, en de aanleg van de Kalverwei, een park met speel- en sportplekken, en de Weilandstraat.
De werken hebben onvermijdelijk impact op de buurt. Hieronder lees je welke impact precies.
Werken Lange Lobroekstraat en omgeving - impact werf sinds 24/10
Sinds woensdag 23 oktober 2024 is de Twee Stierenstraat afgewerkt en bereikbaar, en is de Lange Lobroekstraat vanaf de Ceulemansstraat tot de Twee Stierenstraat afgewerkt. Zo is de De Marbaixwijk opnieuw bereikbaar vanaf de Slachthuislaan via de Twee Stierenstraat.
Sinds donderdag 24 oktober 2024 is een nieuwe werffase gestart. Het gaat om:
- het laatste deel van de rioleringswerken in de Lange Lobroekstraat;
- rioleringswerken in de Korte Slachterijstraat en de Korte Lobroekstraat;
- de aanleg van nutsleidingen en rioleringswerken in de Weilandstraat;
- de aanleg van de straten en het Vetten Osplein.
Dat betekent dat de wegenis volledig afgesloten is vanaf de Kalverstraat tot aan de Twee Stierenstraat. De Korte Slachterijstraat, Korte Lobroekstraat en Weilandstraat worden afgesloten.
(lees verder onder de afbeelding, en klik hier om de afbeelding te vergroten)
Sorteerstraten
Sinds maandag 21 oktober is de nieuwe sorteerstraat in de Lange Lobroekstraat in gebruik genomen. Sinds dinsdag 22 oktober is de tijdelijke bovengrondse sorteerstraat verplaatst van de Lange Lobroekstraat naar de Kalverstraat.
Sinds woensdag 23 oktober is de sorteerstraat in de Weilandstraat buiten dienst. In januari 2025 zal op dezelfde locatie in de Weilandstraat een nieuwe sorteerstraat in werking zijn.
Bereikbaarheid
- Alle woningen, horeca en handelspanden blijven bereikbaar via de bestaande voetpaden en via de doorgang voor fietsers en voetgangers in de Twee Stierenstraat, Kalverstraat en Lange Lobroekstraat.
- De tijdelijke parking in de Kalverstraat blijft behouden.
- Er wordt op het vroegere terrein van basisschool GO! Terra een extra werfweg voorzien naar de Kalverstraat. Zo blijft de Weilandstraat bereikbaar tijdens de werken.
- Laden en lossen kan op vier tijdelijke locaties rond het Vetten Osplein:
- ter hoogte van het Velo-station in de Twee Stierenstraat
- ter hoogte van de bestaande laad- en loszone in de Lange Slachterijstraat – Korte Slachterijstraat (Leemans-Boneless)
- in de Lange Slachterijstraat aan het kruispunt met de Korte Lobroekstraat
- in de Lange Lobroekstraat ter hoogte van de Lange Slachterijstraat
Parkeerverbod Lange Slachterijstraat
Er geldt een permanent parkeerverbod in de hoek van de Lange Slachterijstraat vanaf de Twee Stierenstraat tot Lange Slachterijstraat nummer 27. Dat is nodig voor de doorgang van vrachtwagens in de Lange Slachterijstraat.
Er geldt een parkeerverbod in de Lange Lobroekstraat langs de groenvakken, van de Twee Stierenstraat tot aan de Ceulemansstraat.
Bomen Lange Lobroekstraat
Met de start van de aanleg van het Vetten Osplein verandert de Lange Lobroekstraat sterk. Naast de nieuwe riolering worden ondergronds ook ‘boombunkers’ voorzien. Die zullen ervoor zorgen dat de 36 nieuwe bomen die worden aangeplant (waarvan 30 toekomstbomen) voldoende ruimte krijgen. De bomen zullen het Vetten Osplein markeren als buurtplein en nieuw hart van de wijk.
Voor die werken zijn gestart, hebben we nog een laatste boomexpertise uitgevoerd op de bomen aan de zuidkant van de Lange Lobroekstraat. De drie meest kwalitatieve exemplaren zijn verplant naar de nieuwe groenzone in de Lange Lobroekstraat ter hoogte van het Damhof. De andere bomen worden geveld, waarna de stammen worden hergebruikt als speelelementen in de wijk. Het vellen van de bomen is noodzakelijk voor de aanleg van het plein en om de bestaande gebouwen voldoende bereikbaar te houden voor de brandweer. Bovendien bevinden de huidige bomen zich boven op een betonnen aanvoerleiding van water, waardoor ze niet verder kunnen groeien. De aanplant van de nieuwe bomen start begin 2025 en moet klaar zijn in het voorjaar.
Rioleringswerken Weilandstraat
Sinds maandag 25 november is de Weilandstraat niet langer toegankelijk voor autoverkeer. Er wordt een bemaling geplaatst, er vinden werken plaats aan de riolering en wegenis van de Weilandstraat. Ondertussen blijven er ook nog nutswerken plaatsvinden.
Het voetpad aan de zijde van de woningen blijft steeds bereikbaar.
De wegeniswerken en het plaatsen van de sorteerstraat gebeuren in januari. Als alles vlot verloopt, gaat de straat begin februari 2025 opnieuw open.
Aanplanting bomen Slachthuissite
Op donderdag 12 december is aannemer SOGA gestart met het planten van de bomen in de al (her)aangelegde straten van de Slachthuissite. Dat gebeurt in twee fases:
- Van donderdag 12 december tot aan de kerstvakantie: de aannemer plant bomen in de Slachthuislaan en een deel van de Lange Lobroekstraat.
- Vanaf 6 januari 2025: de aannemer gaat verder met de aanplanting in de Twee Stierenstraat en de Lange Lobroekstraat en Mouterijsteeg.
Deze werken worden uitgevoerd met een mobiele werf, waarvoor lokaal één rijstrook wordt afgesloten ter hoogte van de aanplanting. Zodra de bomen aan een bepaald parkeervak geplant zijn, wordt op die plek het parkeerverbod weggenomen. Tijdens de kerstvakantie worden er geen bomen geplant. De parkeerverboden worden in die periode tijdelijk verwijderd.
Als alles goed gaat, eindigt deze fase op maandag 17 februari 2025. Later in het voorjaar volgt nog andere groenaanleg. De weersomstandigheden moeten daarvoor geschikt zijn.
Doorkijk naar de toekomst
Als alles vlot verloopt, is tegen eind januari 2025 de straat aan het Vetten Osplein klaar. Het Vetten Osplein zelf is klaar tegen maart 2025. En het sluitstuk van deze eerste fase van de publieke ruimte is de afwerking en opening van het nieuwe park, de Kalverwei, tegen de zomer van 2025. Veel om naar uit te kijken!
Parkeren in de publieke ruimte
Sinds donderdag 24 oktober 2024 zijn volgende straten in gebruik genomen:
- Twee Stierenstraat – 17 parkeerplaatsen
- verbreding Slachthuislaan – 14 parkeerplaatsen
- deel van de Lange Lobroekstraat tot aan de Ceulemansstraat – 11 parkeerplaatsen
In 2025 volgt de aanleg van nieuwe straten en pleinen.
- Hallenparking (door ontwikkelaars Triple Living & Immobel) – 50 parkeerplaatsen
- Weilandstraat – 5 parkeerplaatsen
- Vetten Osplein – 7 parkeerplaatsen
- Slachthuislaan - Kalverwei – 15 parkeerplaatsen
Vanaf 2026 volgt de aanleg van de Eugène de Plynstraat, met 21 parkeerplaatsen, in verschillende deelfasen.
Tijdelijke parkeerplaatsen
Tijdens de werken aan de publieke ruimte zijn twee tijdelijke publieke parkings voorzien. Een daarvan bevindt zich in de Kalverstraat en telt 80 parkeerplaatsen. Je kan er tot januari 2025 terecht. De andere bevindt zich op de kade van het Lobroekdok. Tot het einde van de werken vind je er 75 parkeerplaatsen.
Sinds eind oktober 2024 voorzien AG Vespa en ontwikkelaars Triple Living & Immobel een bijkomende tijdelijke publieke parking langs de AP Hogeschool. Die tijdelijke parking met 120 parkeerplaatsen is 24 op 24 uur bereikbaar met een in- en uitgang aan de Slachthuislaan. De parking is ’s nachts verlicht. Aan de zuidzijde is een doorsteek voor voetgangers voorzien naar de Lange Lobroekstraat. Deze tijdelijke parking blijft behouden tot de opening van de Hallenparking langs de Slachthuislaan (begin 2025).
Parkeren in de nieuwe bebouwing
Eind 2025 worden de eerste bewoners verwacht in de nieuwe bebouwing langs het Vetten Osplein. Zij beschikken over een parkeerplaats op eigen terrein. Zoals afgesproken met stad Antwerpen zullen zij niet beschikken over een bewonersvergunning om te parkeren in de publieke ruimte. Vanaf 2027 zal de bezoekersparking afgewerkt worden in het centrale bouwblok.
De aanleg van het eerste deel van fase 1 van de publieke ruimte start in februari 2024.
Tussen midden 2022 en eind 2023 vindt de aanbesteding van de aanleg van het eerste deel van fase 1 van de publieke ruimte plaats en is de omgevingsvergunning in aanvraag.
In juni 2022 wordt het definitieve ontwerp van fase 1 van de publieke ruimte in de Slachthuiswijk goedgekeurd. Fase 1 omvat de buurt rond de Kalverwei en de slachthuishallen. Je leest er meer over in het nieuwsbericht over het definitieve ontwerp.
Van begin 2020 tot midden 2022 wordt er gewerkt aan het ontwerp van de publieke ruimte, en loopt ook het participatietraject met de buurt.
Het ontwerpteam voor het masterplan publieke ruimte wordt geselecteerd.
De projectdefinitie van het masterplan publieke ruimte wordt goedgekeurd en de ontwerpwedstrijd voor de publieke ruimte start. Aandachtspunten in de projectdefinitie zijn: groene publieke ruimte, ruimte om te spelen en te sporten, het faciliteren van ontmoeten, langzaam verkeer in een autoluwe wijk, maximale recuperatie van regenwater en het belang van wind-, lucht-, hitte- en geluidskwaliteit.
De ontwerpwedstrijd omvat enerzijds een conceptueel ontwerp voor het volledige gebied. Anderzijds staat er ook een specifieke opdracht tot en met uitvoering voor fase 1 van de publieke ruimte in: de Kalverwei, de Oude Kalverstraat en het Lobroekplein.
Begin 2019 wordt het RUP Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok definitief vastgesteld.
Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) vertaalt de krachtlijnen van het masterplan en legt de nodige randvoorwaarden vast. Het RUP legt de essenties vast maar laat een zekere flexibiliteit toe bij de uitwerking. Tijdens het openbaar onderzoek kan je het volledige plan raadplegen, zowel digitaal als op papier. Je kan ook bezwaren of opmerkingen geven.
Vanaf midden juni is de buurtsculptuur te bewonderen in de Damwijk. Dat is de installatie waar het kunstenaarscollectief van Archipel, een gedeelde tijdelijke werkplaats in een van de Slachthuishallen, een jaar aan heeft gewerkt samen met de buurtbewoners van 'den Dam'. Hier lees je meer over de buurtsculptuur.
Het college keurt het definitieve masterplan Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok en het voorontwerp RUP goed.
Een kunstenaarscollectief verhuist voor een aantal jaar naar Archipel, een gedeelde tijdelijke werkplaats in een van de Slachthuishallen. We willen zo samen met de private eigenaar van de Slachthuishallen op een actieve manier tijdelijke invullingen in dit deel van de stad stimuleren. Het collectief bestaat uit een twintigtal kunstenaars, ambachtslui en creatieve denkers.
Drijvende kracht achter Archipel is Rooftoptiger, een artiestencollectief dat zowel artistieke als sociaal-artistieke projecten maakt. Rooftoptiger start dit voorjaar een participatietraject met de buurt. Hun doel is om samen met de buurtbewoners een installatie te bouwen in de Damwijk.
De stad keurt het voorontwerp masterplan goed.
De stad keurt het concept masterplan goed. Dat geeft de hoofdstructuur van het plan weer: de hoofdwegen, de parken en de pleinen. De grote lijnen liggen in essentie vast. De exacte positie, vorm en functie van de bebouwing wordt nog verder uitgewerkt.
Via een wedstrijdprocedure hebben AG Vespa en private partner Land Invest Group een ontwerpbureau aangesteld voor de opmaak van het masterplan Slachthuissite – Noordschippersdok – Lobroekdok. Het gaat om Palmbout Urban Landscapes, De Smet Vermeulen architecten (architectuur), Feddes/Olthof Landschapsarchitecten (openbare ruimte), en Goudappel Coffeng (mobiliteit). Hun wedstrijdvoorstel is een eerste schot voor de boeg en zal herwerkt worden tot een gedragen masterplan.
De stad keurt de projectdefinitie voor de opmaak van een masterplan voor Slachthuissite – Noordschippersdok – Lobroekdok goed. Daarin formuleert de stad, samen met de private eigenaars van de Slachthuissite, haar ambitie en de doelstellingen die ze nastreeft voor het gebied. Wonen moet de hoofdbestemming worden, vermengd met voorzieningen en recreatie. Ook kan er ruimte gegeven worden aan bedrijvigheid, die kan verweven worden met het wonen, zoals de creatieve economie.
De stad keurt de stedelijke ambitienota Slachthuissite goed. Die nota formuleert de stedelijke ambitie voor de Slachthuissite, het aangrenzende Noordschippersdok en de kade van het Lobroekdok. De nota dient als input voor het op te maken masterplan.