Voorontwerp Scheldekaaien van Steenplein tot Zuiderterras goedgekeurd

Het centrale deel van de Scheldekaaien is het deel tussen het paviljoen van het Zuiderterras en dat van het Noorderterras. In juli 2021 is het schetsontwerp voor dat volledige deel goedgekeurd, en in oktober 2023 het definitieve ontwerp voor het noordelijke stuk daarvan: van het Noorderterras tot het Steenplein. Momenteel loopt daar volop de restauratie van de hangars en het wandelterras.   

Nu is ook het voorontwerp goedgekeurd voor het zuidelijke stuk van het centrale deel: van het Steenplein tot het Zuiderterras.

Waterkering en kaaimuur

In april 2025 werden de werken van De Vlaamse Waterweg nv aan de historische kaaimuur in deze zone afgerond. De historische kaaimuur was instabiel en wordt binnen het masterplan Scheldekaaien volledig vernieuwd.

Door de klimaatverandering en stijging van de zeespiegel is het nodig om de oude waterkeringsmuur te verhogen, om zo de stad te beschermen tegen overstromingen van de Schelde. In het centrale deel van de Scheldekaaien wordt zo in totaal ruim 800 meter nieuwe waterkering voorzien, waarvan het grootste gedeelte een mobiele waterkering is. Die wordt pas zichtbaar wanneer het water uit de rivier zeer hoog staat, en komt dan tot 2,25 meter boven de blauwe steen.

Net zoals bij de kaaivlakte tussen Noorderterras en Steenplein komt er ook tussen het Steenplein en het Zuiderterras onder het wandelterras een doorlopende verhoging van 80 centimeter boven de blauwe steen. Die verhoging vormt de vaste waterkering. 

Wandelterras als groene, aangename verblijfsruimte

Het verhoogde wandelterras biedt een prachtig uitzicht op de Schelde. Op twee plekken krijgt de lange wandelroute er twee trappen bij als rechtstreekse verbinding met de kaaivlakte eronder. Het wandelterras zelf wordt gerenoveerd. De stad verbetert de draagstructuur en renoveert de vloer en de balustrade, en die laatste krijgt een houten leunrand. Gelijkaardig aan het noordelijke wandelterras wordt ook dit vergroend tot een ‘Kaailine’, met zitbanken en grote plantvakken uit staal en hout.

Ruimte voor evenementen

Doordat de waterkering dichter bij de Schelde komt, zullen de hangars beter te bereiken zijn vanuit de binnenstad, en te gebruiken onafhankelijk van de waterstand. Om van de ruimte onder de hangars een aangename verblijfsruimte te maken, worden de afdaken in hun geheel gerestaureerd en voorzien van ruimere lichtstraten, naast een akoestische comfortverbetering. Eronder kunnen diverse kleinschalige evenementen en activiteiten plaatsvinden zoals optredens en markten.

Deze schets toont hoe de middeleeuwse kaaimuur en de historische Bierpoort blootgelegd kunnen worden tot een diepte van 2,4 meter
Deze foto is genomen tijdens archeologisch onderzoek. De schets toont hoe de middeleeuwse kaaimuur en de historische Bierpoort blootgelegd kunnen worden tot een diepte van 2,4 meter. © Palmbout Urban Landscapes – Tractebel
links naast tekst
content

Verleden zichtbaar gemaakt onder hangars

Op deze plek aan de Scheldekaaien bevinden zich zowel de middeleeuwse als de Napoleontische kaaimuur. Het voorontwerp stelt voor om het verleden deels zichtbaar te maken door de middeleeuwse kaaimuur en de historische Bierpoort bloot te leggen tot een diepte van 2,4 meter. De Bierpoort is de poort waardoor Napoleon in 1803 zijn plechtige intrede deed in Antwerpen. De Napoleontische kaaimuur bevindt zich te diep om toegankelijk te maken. Daarom kiest het voorontwerp ervoor om die zichtbaar te maken in de vorm van een diagonaal wandelpad in blauwe hardsteen en graniet. 

Een schets van de stadstuin onder de hangars uit het voorontwerp van het centraal deel zuid van de Scheldekaaien
Een schets van de stadstuin onder de hangars uit het voorontwerp van het centraal deel zuid van de Scheldekaaien © Palmbout Urban Landscapes – Tractebel
rechts van tekst
content

Stadstuin onder de hangars

De stad wil ook hier ingaan op de wens van de Antwerpenaar om de kaaien te vergroenen. Daarom is in het voorontwerp een heuse stadstuin opgenomen centraal onder de hangars, op de plek waar zich vroeger een treinspoor bevond om goederen van treinwagons rechtstreeks over te laden naar schepen en vice versa. De tuin zal zo’n 30 op 40 meter groot zijn, met zitbanken en een mix van heesters tot maximaal 6 meter hoog en lage beplanting. De stadstuin deelt de kaaivlakte onder de hangars in tweeën en maakt zo de plek meer op mensenmaat. Het voorontwerp stelt voor om de daken van de hangars ter hoogte van de tuin zo veel mogelijk open te werken, voor meer daglicht. 

Deze schets uit het voorontwerp toont hoe het in de toekomst eenvoudiger zal zijn voor voetgangers en fietsers om van de Suikerrui richting het ponton en de Schelde te geraken
Deze schets uit het voorontwerp toont hoe het in de toekomst eenvoudiger zal zijn voor voetgangers en fietsers om van de Suikerrui richting het ponton en de Schelde te geraken © Palmbout Urban Landscapes – Tractebel
links naast tekst
content

Enclos en gidsenlokaal

Vroeger stonden onder de hangars zogenaamde enclos, afgeschermde ruimtes die door de overslagbedrijven en douane werden gebruikt om tijdelijk goederen veilig op te slaan. Het voorontwerp stelt voor om zo’n nieuw klein paviljoen toe te voegen met een functionele invulling, bijvoorbeeld als uitvalsbasis voor de stedelijke veegmachines. Dicht bij het Zuiderterras bevindt zich onder de hangars het voormalige gidsenlokaal. Volgens het voorontwerp wordt dat opgeknapt en geschikt gemaakt voor een nieuwe functie.

Helling richting wandelterras 

In het voorontwerp wordt de ruimte rond de helling richting het wandelterras heringericht tot een comfortabele route voor voetgangers en fietsers van de Suikerrui en de kaaiweg richting het wandelterras, het ponton en de Schelde. De ruimtes onder de helling zijn doorheen de jaren verloederd en afgesloten. Het voorontwerp wil hen in ere herstellen door nieuw schrijnwerk te installeren en de ruimtes een nieuwe publieke levendige invulling te geven.

Ponton

Antwerpen wordt sinds geruime tijd ontsloten door watervervoer zoals de veerboten en De Waterbus. Er zijn steeds meer gebruikers van deze vervoersmiddelen, daarom is het ponton Van Dijck aan het Steenplein toe aan comfortverbetering en vergroting. De Vlaamse Waterweg nv is daarom gestart met een studieopdracht voor het ponton, in nauwe afstemming met stad Antwerpen en AG Vespa. Het opzet is om een nieuw ponton te realiseren, 50 meter langer dan het huidige, en met een nieuwe brug en wachtinfrastructuur.

Participatie

Om het ontwerp van het volledige centrale deel van de Scheldekaaien vorm te geven, vond in 2019 gedurende tien dagen een reeks participatiemomenten plaats. In de aanloop naar het voorontwerp is in januari 2022 een infomoment georganiseerd waarbij reacties op het schetsontwerp welkom waren. Ook leverde een uitgebreide online bevraging reacties op van 395 geïnteresseerden. Daaruit bleek onder andere de vraag om de hangars in te zetten voor markten, evenementen, sport, spel, … en om de geschiedenis van de plek terug te zien en te beleven. Ook de duidelijke wens naar vergroening kwam vaak aan bod.

Timing en ontwerpteam

Het definitieve ontwerp van het zuidelijke stuk van het centraal deel van de Scheldekaaien wordt verwacht tegen de zomer van 2026. De werken zullen vervolgens ten vroegste starten begin 2027, beginnend met de restauratie van de hangars en het wandelterras, naar analogie met het noordelijke deel, en de aanleg van de mobiele waterkering.

Het ontwerp van de kaaivlakte van het volledige centrale deel werd uitgetekend door Palmbout Urban Landscapes en Tractebel. 

Een schets van het voorontwerp van de kaaivlakte tussen Zuiderterras en Steenplein
Een schets van het voorontwerp van de kaaivlakte tussen Zuiderterras en Steenplein © Palmbout Urban Landscapes – Tractebel

Gerelateerd

Afdaken van hangars aan Scheldekaaien
Nieuws

Start restauratie wandelterras en hangars tussen Steen en Noorderterras

De restauratie van het wandelterras en de hangars tussen Het Steen en het Noorderterras is gestart. De restauratie past binnen het langlopende project van de volledige heraanleg van de Scheldekaaien.

Het ponton aan het Steenplein en het Sint-Annaveer in de achtergrond
Project

Schipperskwartier en Centrum

Publieke ruimte, Gebiedsontwikkeling

Schipperskwartier en Centrum maakt deel uit van de Scheldekaaien en wordt in een nieuw kleedje gestoken.

Een stukje Scheldekaaien voor de heraanleg
Project

Scheldekaaien

Publieke ruimte, Gebiedsontwikkeling

De Scheldekaaien zijn een strook van 6,7 kilometer van het Droogdokkeneiland in het noorden tot Blue Gate Antwerp in het zuiden. De volgende jaren veranderen ze grondig van uitzicht.