Start plaatsing brugelementen fietshelling Parkbrug

De afgelopen dagen werden aan het Willemdok de elementen voor de fietshelling van de Parkbrug geleverd. Vandaag werd gestart met de volgende fase: het overbrengen van het eerste brugelement van 35 ton vanop het ponton in het dok naar de definitieve locatie. Het betreft een waar huzarenstuk dat enkel bij gunstig weer kan uitgevoerd worden.

De verdere planning van de werken ziet er als volgt uit:

  • week 25/01: plaatsing 4 verschillende onderdelen op hun definitieve locatie afhankelijk van de weersomstandigheden, afsluiten van de Parkbrug gedurende een week;
  • week 1/02: afbraak en afvoer kraan.

Daarna wordt alles in gereedschap gebracht voor de ingebruikname van de fietshelling: de plaatsing balustrade, schilder- en laswerken, de aanleg van een fietspad op de helling, de plaatsing van verlichting,…

Het ontwerp van de fietshelling is, net zoals dat van de Parkbrug, van Ney & Partners. De helling wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een witte, lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. Het fietspad is voorzien in gietasfalt en wordt verlicht.

 

Op maandag 25 januari 2021 werd het 1ste van 4 delen voor de fietshelling van de Parkbrug in Antwerpen geplaatst. Het 35 ton zware brugdeel werd met een kraan uit het dok tussen de gebouwen naar zijn vaste plek gehesen.

Gerelateerd

Parkbrug © Jonathan Ramael
Project

Parkbrug

Publieke ruimte, Gebiedsontwikkeling

Vlot te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje en omgekeerd.

Kop Spoor Noord © Patrick Henderyckx
Project

Kop Spoor Noord

Publieke ruimte, Gebiedsontwikkeling

Een mix van woningen, publieke voorzieningen, kantoren, horeca en handelszaken naast Park Spoor Noord.

Luchtfoto van het Eilandje in 2016 © Patrick Henderyckx
Project

Eilandje

Publieke ruimte, Gebiedsontwikkeling

Van havenbuurt naar een nieuwe wijk aan het water.