Parkbrug

Tijdlijn
Begin 2021
Start werken fietshelling op locatie

De werken aan de fietshelling starten op locatie begin 2021. De ingebruikname van de fietshelling is gepland voor de herfst van 2021.

Plaatsing van het eerste brugelement van de fietshelling aan de Parkbrug.
september 2017
Winnaar Footbridge Award

Op 6 september is in Berlijn de Parkbrug uitgeroepen als winnaar van de 'Footbridge award 2017'. Een mooie internationale prijs georganiseerd door het tijdschrift 'Bridge design & enigineering', hét tijdschrift van en voor bruggenbouwers.

juni 2017
Definitief ontwerp fietshelling

Het definitieve ontwerp van de fietshelling, zijde Eilandje, wordt goedgekeurd.

Nieuwe fietshelling Parkbrug © Ney & Partners
juli 2016
Opening Parkbrug

De Parkbrug wordt officieel geopend.

Parkbrug Park Spoor Noord
juni 2016
Transport en plaatsing

De Parkbrug wordt over het water vervoerd van Willebroek naar Antwerpen, en van de Cadixwijk op het Eilandje vervoerd naar de Noorderplaats. Enkele dagen later wordt de brug geplaatst. Zowel het transport van de brug via het water als de plaatsing zijn technisch een waar huzarenwerk. De brug is 67 meter lang en 170 ton zwaar en moet, tussen gebouwen, draaien en precies landen op de twee gebouwen. Nadien worden er een aantal testen uitgevoerd, wordt de verlichting afgewerkt en de overgang tussen de gebouwen en de brug dichtgemaakt.

Parkbrug wordt  langs de Schelde getransporteerd naar het het Eilandje
mei 2014
Definitief ontwerp

Het definitieve ontwerp van de Parkbrug wordt goedgekeurd

Definitief ontwerp Parkbrug © Ney & Partners
juni 2006
Wedstrijdontwerp

Het wedstrijdontwerp van de Parkbrug en de aanstelling van Ney & Partners wordt goedgekeurd.

Over
info left

Vlot te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje

Voetgangers en fietsers kunnen via de Parkbrug vlot van Park Spoor Noord naar het Eilandje en omgekeerd. De Parkbrug overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats. Langs de kant van het Eilandje rust de brug op de London Tower, aan de kant van Park Spoor Noord rust ze op het kopgebouw van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. De brug is met haar niet-alledaagse vorm een opvallende toegangspoort tot het noorden van de stad. De Parkbrug is in juli 2016 geopend. Begin 2019 zijn de werken aan de fietshelling aan de zijde van het Eilandje gestart.

Waarom dit project?

De Parkbrug is nieuwe publieke ruimte die hoort bij Kop Spoor Noord. De nieuwe publieke ruimte heeft als belangrijke doelstelling om te verbinden: de verschillende onafhankelijke bouwprojecten met elkaar verbinden, Park Spoor Noord verbinden met de Scheldekaaien en Antwerpen Noord verbinden met de Cadixwijk en het hele Eilandje. De Parkbrug zorgt voor een vlotte verbinding te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje.

Wat gebeurt er?

Om vanuit Park Spoor Noord op de Parkbrug te geraken, volgen voetgangers en fietsers de Parkhelling. Die ligt tussen de gebouwen van Kop Spoor Noord aan de zijde Ellermanstraat en het Hardenvoortviaduct en is een verlengde van Park Spoor Noord.

Aan de kant van de London Tower heeft de Parkbrug een grote lift en een trap met een speciaal fietsgootsysteem. Een smalle lopende band brengt de fiets, begeleid door zijn eigenaar, naar omhoog. Begin 2019 zijn de werken aan de fietshelling aan de zijde van het Eilandje gestart om de doorstroming en het gebruikscomfort nog te verhogen.

Een spel van licht en schaduw

Het Eilandje en Park Spoor Noord zijn vandaag twee stadslandschappen met verschillende functies en karakter. Samen met de brug bepalen ze de nieuwe identiteit van Antwerpen-Noord. Omdat de nieuwe brug het eindpunt van de Leien is, functioneert ze als stedelijk knooppunt. Wie de stad in- of uitrijdt, ervaart de Parkbrug als een poort. Die zichtbaarheid was een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp.

De onder-, zij- en bovenkanten worden door de gebruikers van de brug steeds op een andere manier ervaren naargelang de kijkrichting en de bewegingsroutes. De vorm van de brug wordt daardoor wisselend en interessanter. Ook het oversteken en het over of in de brug lopen moet een wonderlijke beleving zijn. Een patroon van openingen, de textuur en de structuur van de brug geven het gevoel dat men door een ruimte loopt. Zon en lichtinval zullen overdag voor een spel van licht en schaduw zorgen. 's Nachts zal de brug als een lantaarn de buurt oplichten.

Fietshelling zijde Eilandje

Om de doorstroming voor fietsers te optimaliseren is er eind 2021 ook een fietshelling toegevoegd aan de Parkbrug. De helling bevindt zich in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze is140 meter lang en heeft een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur. Het fietspad is voorzien in gietasfalt. De fietshelling is een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven.

De werken zijn begin 2019 gestart in een atelier. In januari 2021 is de fietshelling via het water naar Antwerpen getransporteerd en er gemonteerd. Op 23 december 2021 is ze in gebruik genomen.

In januari 2021 werden de verschillende onderdelen voor de fietshelling van de Parkbrug in Antwerpen geplaatst. Van het atelier werden ze via het water en met een enorme kraan overgebracht naar hun definitieve locatie.

Wie werkt eraan mee?

AG Vespa coördineert de ontwikkeling van Kop Spoor Noord, en dus ook van de Parkbrug. Het ontwerp is van Ney & Partners.

info right
info-right-fields
Rol AG Vespa
Partners
stad Antwerpen
Ontwerper

Ney & Partners

Adres
Italiëlei 9
2000 Antwerpen
Status
In realisatie

Gerelateerd

Parkbrug © Jonathan Ramael
Nieuws

Start werken fietshelling Parkbrug zijde Eilandje

Vandaag starten de werken aan de fietshelling van de Parkbrug. De fietshelling op het Eilandje komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Tegen het najaar 2020 zal de helling klaar zijn voor gebruik.

De Parkbrug - © Jonathan Ramael
Nieuws

Parkbrug, winnaar Footbridge award

Op 6 september is in Berlijn de Parkbrug uitgeroepen als winnaar van de 'Footbridge award 2017'.