Vlot te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje
Voetgangers en fietsers kunnen via de Parkbrug vlot van Park Spoor Noord naar het Eilandje en omgekeerd. De Parkbrug overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats. Langs de kant van het Eilandje rust de brug op de London Tower, aan de kant van Park Spoor Noord rust ze op het kopgebouw van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. De brug is met haar niet-alledaagse vorm een opvallende toegangspoort tot het noorden van de stad. De Parkbrug is in juli 2016 geopend. Begin 2019 zijn de werken aan de fietshelling aan de zijde van het Eilandje gestart.
Waarom dit project?
De Parkbrug is nieuwe publieke ruimte die hoort bij Kop Spoor Noord. De nieuwe publieke ruimte heeft als belangrijke doelstelling om te verbinden: de verschillende onafhankelijke bouwprojecten met elkaar verbinden, Park Spoor Noord verbinden met de Scheldekaaien en Antwerpen Noord verbinden met de Cadixwijk en het hele Eilandje. De Parkbrug zorgt voor een vlotte verbinding te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje.
Wat gebeurt er?
Om vanuit Park Spoor Noord op de Parkbrug te geraken, volgen voetgangers en fietsers de Parkhelling. Die ligt tussen de gebouwen van Kop Spoor Noord aan de zijde Ellermanstraat en het Hardenvoortviaduct en is een verlengde van Park Spoor Noord.
Aan de kant van de London Tower heeft de Parkbrug een grote lift en een trap met een speciaal fietsgootsysteem. Een smalle lopende band brengt de fiets, begeleid door zijn eigenaar, naar omhoog. Begin 2019 zijn de werken aan de fietshelling aan de zijde van het Eilandje gestart om de doorstroming en het gebruikscomfort nog te verhogen.
Een spel van licht en schaduw
Het Eilandje en Park Spoor Noord zijn vandaag twee stadslandschappen met verschillende functies en karakter. Samen met de brug bepalen ze de nieuwe identiteit van Antwerpen-Noord. Omdat de nieuwe brug het eindpunt van de Leien is, functioneert ze als stedelijk knooppunt. Wie de stad in- of uitrijdt, ervaart de Parkbrug als een poort. Die zichtbaarheid was een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp.
De onder-, zij- en bovenkanten worden door de gebruikers van de brug steeds op een andere manier ervaren naargelang de kijkrichting en de bewegingsroutes. De vorm van de brug wordt daardoor wisselend en interessanter. Ook het oversteken en het over of in de brug lopen moet een wonderlijke beleving zijn. Een patroon van openingen, de textuur en de structuur van de brug geven het gevoel dat men door een ruimte loopt. Zon en lichtinval zullen overdag voor een spel van licht en schaduw zorgen. 's Nachts zal de brug als een lantaarn de buurt oplichten.
Fietshelling zijde Eilandje
Om de doorstroming voor fietsers te optimaliseren is er eind 2021 ook een fietshelling toegevoegd aan de Parkbrug. De helling bevindt zich in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze is140 meter lang en heeft een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur. Het fietspad is voorzien in gietasfalt. De fietshelling is een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven.
De werken zijn begin 2019 gestart in een atelier. In januari 2021 is de fietshelling via het water naar Antwerpen getransporteerd en er gemonteerd. Op 23 december 2021 is ze in gebruik genomen.