fbpx Start pilootproject stedelijke logistiek via binnenvaart | AG VESPA
Asiadok- Oostkaai - gekeken naar het zuiden ©Antoine Horenbeek

Start pilootproject stedelijke logistiek via binnenvaart

Start pilootproject stedelijke logistiek via binnenvaart

Het pilootproject stedelijke logistiek via binnenvaart start aan het Asiadok. De tijdelijke maatschappij AMB zal daar een terrein uitbaten om palletten met bouwmaterialen over het water te vervoeren. Met dit pilootproject van 1 jaar wil de stad kennis en inzichten verwerven, in afwachting van een meer permanente infrastructuur en los-en laadkade.

De bouwsector en stedelijke distributie creëren enorm grote volumes aan logistiek transport in de stad. Dat materiaal wordt momenteel nog steeds overwegend getransporteerd via de weg. De binnenvaart kan in een aantal gevallen een oplossing bieden. Omdat er aanzienlijk meer vracht op een schip past, kunnen op korte tijd grote volumes vervoerd worden.

Een jaar geleden lanceerden Slim naar Antwerpen en AG VESPA een oproep voor dit pilootproject aan het Asiadok. Uit de inzendingen is de tijdelijke vennootschap AMB (Antwerpen Multimodale Bouwlogistiek) geselecteerd, die speciaal voor dit project werd opgericht door Blue Line Logistics en bouwmaterialenhandelaren J. Janssens & Zonen en De Rycke Gebroeders nv. Zij dienden een kwalitatief en geïntegreerd plan van aanpak in. Binnen AMB zal Blue Line Logistics zorgen voor de aan- en afvoer van goederen via de waterweg naar de overslagplaats. Bouwmaterialenhandelaren J. Janssens & Zonen en De Rycke zorgen voor de flow van bouwmaterialen, het beheer van de voorraad ter plaatse en de levering naar de nabijgelegen werven. Daarnaast willen zij ook bouwafval afvoeren.

De projectlocatie is een terrein van 4.000 m² aan het Asiadok dat door Havenbedrijf Antwerpen werd overgedragen aan AG VESPA.

Innovatieve stadshaven

Het pilootproject kadert in een stadsproject. De stad wil van de noordoostkant van het Eilandje en het aansluitende Steenborgerweert een innovatieve stadshaven maken, om de bedrijvigheid te behouden en verder te stimuleren. De zone omvat de Asiadok-Oostkaai, het Kempeneiland en het Mexico-eiland. Steenborgerweert ligt aan de andere kant van de Noorderlaan tussen de Ijzerlaan en het Albertkanaal. De zones zijn zeer divers qua uitstraling maar hangen functioneel en geografisch aan elkaar. Ook een verhoogde interactie tussen land en water speelt een grote rol, net als het inspelen op de mogelijkheden van de nieuwe tramlijn.

 

 

Gerelateerd

Mexico-eiland gezien van boven Kattendijkdok © Antoine Horenbeek
Nieuws

Noordoostkant Eilandje en Steenborgerweert wordt innovatieve stadshaven

In dit overgangsgebied tussen stad en haven zit vooral veel bedrijvigheid die in de stad moet kunnen blijven. Vandaag ligt er een visie en strategie voor de ontwikkeling van het gebied.

Het Mexico-eiland gezien van boven het Kattendijkdok © Antoine Horenbeek
Project

Innovatieve stadshaven

Stadsontwikkeling

De stad wil van de noordoostkant van het Eilandje en het aansluitende Steenborgerweert een ‘innovatieve stadshaven’ maken. Het is een overgangsgebied tussen stad en haven waar vooral veel bedrijvigheid zit die in de stad moet kunnen blijven.

Een luchtfoto van het gebied Eilandje - Steenborgerweert
Nieuws

Opdracht innovatieve stadshaven

AG VESPA lanceert een opdracht voor het uitwerken van het concept 'de innovatieve stadshaven' voor een deel van het Eilandje en Steenborgerweert, een gebied in het noorden van Antwerpen tussen de stadskern en het havengebied.