Pilootproject bouwhub
Op het Kempeneiland is in het najaar van 2019 een tijdelijk proefproject gestart voor de aan- en afvoer van bouwmaterialen via binnenvaart. De bouwsector en stedelijke distributie creëren enorm grote volumes aan logistiek transport in de stad. Dat materiaal wordt momenteel nog steeds overwegend getransporteerd via de weg. De binnenvaart kan in een aantal gevallen een oplossing bieden. Aangezien er aanzienlijk meer vracht op een schip past, kunnen op korte tijd grote volumes vervoerd worden. THV AMB (Antwerpen Multimodale Bouwlogistiek) bleek na een oproep de meest geschikte kandidaat voor dit proefproject. Het is een samenwerking tussen binnenvaarttransporteur Blue Line Logistics met bouwhandelaars J. Janssens & Zonen en De Rycke Gebroeders nv. Het proefproject duurde 1 jaar en zorgde voor heel wat inzichten over de infrastructurele noden van een bouwhub, de noodzakelijke partners, de termijn van een proefproject, de noodzakelijke trafiek en ondersteunend beleid.
Start werken eerste waterstoftankstation aan de Mexicobrug
Op 15/10/2020 startte CMB met de werken voor het eerste waterstoftankstation in Antwerpen. Het waterstoftankstation wordt gebouwd aan de Mexicobrug dichtbij het Havenhuis. Er is bewust gekozen voor deze locatie op de grens tussen de stad en de haven om enerzijds de vele industriële toepassingen in de haven van waterstof te voorzien, en het anderzijds toch gemakkelijk bereikbaar te houden voor het grote publiek. De locatie maakt deel uit van de Innovatieve Stadshaven. Met deze state-of-the-art technologie sluit dit project hier volledig bij aan.
Open oproep: proefproject tijdelijke invulling Asiadok
Met deze oproep bieden we startende, innovatieve bedrijven de kans om zich tijdelijk te vestigen op een unieke locatie aan het Asiadok op het Eilandje. We bieden 9 percelen aan met oppervlaktes die variëren tussen de 420 m² en 920 m². De looptijd van het proefproject bedraagt minstens 1 jaar en kan verlengd worden
tot maximum 31 december 2024. De projectvoorstellen kunnen ingediend worden vanaf 19 februari 2021 om 14 uur. Klik hier voor meer informatie over de oproep.
Het Kempeneiland en het zuidelijke deel van Asiadok-Oostkaai komen in de visie Innovatieve Stadshaven naar voor om als katalysator de transitie van het gebied op gang te trekken. Eind 2019 is een team gestart om die opdracht in goede banen te leiden. Naast de opmaak van een programmatorische en financiële analyse en toetsingskader, zal via ontwerpend onderzoek een beeld geschetst worden van het transitieplan. Het team zal tot midden 2020 werken aan deze opdracht. Je leest er meer over in het nieuwsbericht over de projectdefinitie.
Het proefproject van de tijdelijke handelsvereniging Blue Line Logistics en J. Janssens & Zonen, met name AMB (Antwerpen Multimodale Bouwlogistiek), wordt geselecteerd. Blue Line Logistics zorgt voor de aan en afvoer van goederen via de waterweg naar de overslagplaats. J. Janssens & Zonen zorgt voor de flow van bouwmaterialen door de nodige bestellingen, het beheer van de voorraad ter plaatse en tot slot het vervoer naar de nabijgelegen werven.
De stad lanceert een oproep voor een proefproject rond slimme mobiliteitsoplossingen voor de Antwerpse regio aan Asiadok-Westkaai (Kempeneiland). De focus ligt op oplossingen via binnenvaart voor vrachtverkeer voor de bouw en stedelijke distributie.
De stad keurt de visie en strategie goed voor de ontwikkeling van de noordoostkant van het Eilandje en het aansluitende Steenborgerweert tot een Innovatieve Stadshaven.
Een multidisciplinair team dat bestaat uit 1010 Architects, David Dooghe en DRIFT, ondersteund door Rebel Group en Traject als mobiliteitsbureau, wordt geselecteerd om het concept Innovatieve Stadshaven uit te werken.
We lanceren een oproep voor een multidisciplinair team dat het concept Innovatieve Stadshaven moet uitwerken. Het team moet een ontwikkelingsvisie maken, een raamwerkkaart en een haalbare ontwikkelingsstrategie voor het gebied.
De stad keurt de toekomstrichting voor de tweede fase van het Eilandje goed onder de noemer Innovatieve Stadshaven en geeft AG Vespa de opdracht om samen met een kerngroep dit toekomstperspectief verder uit te werken in een visie en ruimtelijke structuur.
Samen met een breed veld van actoren organiseren we denkdagen om een toekomstrichting voor de tweede fase van het Eilandje uit te werken.
Gerelateerd

Projectdefinitie katalysator van de Innovatieve Stadshaven
