Ringstadproject Groenendaal Oost

Een project als De Grote Verbinding vereist samenwerking. Samenwerking op verschillende niveaus, met verschillende (private) partners en dus verschillende stemmen. Colruyt en maatwerkbedrijf Stroom in Merksem situeren zich op een site waar in de toekomst het Ringstadproject Groenendaal Oost en daarbij aansluitend Ringpark Groenendaal zullen komen. Om deze projecten te realiseren klopte de stad Antwerpen bij hen aan om na te gaan of er een gemeenschappelijk plan ontwikkeld kan worden dat voldoet aan de wensen van alle drie de betrokken partijen. Een proces waarbij luisteren, elkaar halfweg tegemoet komen en jawel, samenwerken, centraal staan.

“Het project van De Grote Verbinding is geen autocratische operatie”, zei intendant Alexander D’Hooghe krachtig in een interview in het Ringstadblad. Zijn woorden krijgen bijval wanneer expansieverantwoordelijke bij Colruyt Gijs Roekaerts, algemeen directeur van maatwerkbedrijf Stroom Jonny Coulon en projectleider bij AG Vespa Nele Plevoets bij elkaar aan tafel zitten.

Stadsproject Groenendaal Oost is een van de Ringstadprojecten die deel uitmaken van De Grote Verbinding, een onderneming waarbij grote delen van de Antwerpse Ring overkapt zullen worden. Het idee is om er meer groen te installeren in de vorm van zeven Ringparken die de nieuwe longen van Antwerpen zullen vormen, waaronder ook Ringpark Groenendaal.

De huidige Ringranden worden tijdens dit proces ook onder handen genomen door de ontwikkeling van de Ringstad. Die zal voor een verbinding zorgen tussen de binnen- en buitenstad en meer toegankelijkheid, openheid en veiligheid creëren voor bewoners en bezoekers. De Ringstadprojecten ogen op de ontwikkeling van nieuwe stadsdelen en de heropwaardering van reeds bestaande. De samenwerking tussen AG Vespa, Colruyt en Stroom valt onder die laatste categorie.

Samen met AG Vespa stapten beide bedrijven in een nog lopende haalbaarheidsstudie. Deze studie bespreekt de wensen van alle partijen en onderzoekt de mogelijkheid om tot een gemeenschappelijk plan te komen dat door elke partij wordt gedragen.

Opportuniteiten

Voor Colruyt kwam het voorstel van de haalbaarheidsstudie op een goed moment. “In Merksem is onze Colruyt-winkel kleiner in vergelijking met de meeste andere filialen en het is ook een redelijk verouderd gebouw. We hebben daarom toekomstgericht de wens om de winkel te vergroten en te vernieuwen naar ons standaard formaat, maar misten hiervoor een opportuniteit”, zegt Roekaerts. Die opportuniteit bood zich aan in de vorm van het Ringstadproject Groenendaal Oost.

Hetzelfde verhaal is te horen bij Stroom. Hun gebouwen staan er al sinds de jaren 60 en kunnen volgens Coulon wel een verfrissende opknapbeurt gebruiken. “Ook wij hadden al langer de ambitie om een nieuwbouw neer te zetten die de nodige groeimogelijkheden biedt. Met het Ringstadproject kwam dit in een stroomversnelling terecht”, vertelt Coulon.

(lees verder onder de afbeeldingen)

Huidige situatie ter hoogte van het toekomstige Ringpark Groenendaal
Toekomstbeeld van Ringpark Groenendaal met links in beeld (in de oranje bol) een mogelijke visualisatie van het Ringstadproject met Colruyt en maatwerkbedrijf Stroom
Huidige situatie ter hoogte van het toekomstige Ringpark Groenendaal en een toekomstbeeld met links in beeld (in de oranje bol) een mogelijke visualisatie van het Ringstadproject met Colruyt en maatwerkbedrijf Stroom © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal

Multifunctionaliteit

Het terrein in Merksem oogt momenteel nog grauw en grijs met losstaande entiteiten. Het plan is om er een geheel van te maken, een multifunctionele en levendige site waarbij zowel Colruyt als Stroom een prominente plaats krijgen. Een mix aan (gestapelde) functies zoals wonen, werken en voorzieningen moeten het terrein mee nieuw leven inblazen.

Daarnaast zal de huidige achterkant de voorkant worden, met ook een doorgang naar het Ringpark toe om meer openheid en veiligheid te creëren voor de bewoners. Die bewoners zullen trouwens ook een stem krijgen. Eens er een concreet plan op tafel ligt, waar alle drie de partijen achter staan en dat financieel, logistiek en praktisch haalbaar is, zal ook hun mening over het plan gehoord worden.

1+1=3

De reden waarom Colruyt mee in de haalbaarheidsstudie stapte is meervoudig: “Vanuit Colruyt willen we graag elke grond die we bezitten optimaal benutten en ontwikkelen. Het klassieke model van een winkel met een parking ernaast is in een stadsomgeving vaak niet meer van deze tijd”, aldus Roekaerts. “Vandaar denken we na hoe we dit model kunnen optimaliseren door bijvoorbeeld in de hoogte te bouwen met verschillende niveaus waar ook woonunits of andere functies bij betrokken kunnen worden. Momenteel ligt onze site in een redelijk industriële omgeving en dat zou moeten veranderen naar een woonomgeving. We hebben ook goede relaties met de stad. Allemaal belangrijke aspecten waarom we besloten mee te stappen in de studie.”

De redenen voor Stroom zijn meteen ook de grootste voordelen die een toekomstig plan zouden kunnen bieden: een betere logistieke flow, net als nieuwe infrastructuur en de mogelijkheid om hun twee huidige filialen samen te voegen op een centrale plek in Merksem. Coulon windt er geen doekjes rond. “Stroom is ambitieus. We kenden de laatste jaren een mooie groei die we graag willen vasthouden en verderzetten. Met andere woorden: mensen aan het werk houden.”

Met 550 werknemers waarvan de helft in een straal van vijf kilometer van de site woont, is de huidige locatie behouden een belangrijk punt voor Stroom. “Over hoe en in welke hoedanigheid dit zich zal manifesteren, of we bijvoorbeeld een gebouw met Colruyt zullen delen, liggen de kaarten nog open”, zegt Coulon.

Door samen te werken zal er dus aan de individuele wensen voldaan kunnen worden die tegelijkertijd ook het groter, maatschappelijk geheel versterken, onder het mom: 1+1=3.

Water bij de wijn

Een project van deze omvang vraagt tijd. Om elkaar te leren kennen en dan de juiste puzzelstukken te kunnen leggen. Maar het vraagt ook het nodige water bij de wijn, van elke partij.

Plevoets: “Er moet met veel rekening gehouden worden, zeker op logistiek vlak. Waar leveren de vrachtwagens? Waar komen het personeel en de klanten binnen? Hoe kunnen we de continuïteit van Stroom waarborgen doorheen heel dit proces? Dit zijn belangrijke vragen waarvan de antwoorden allemaal op elkaar afgestemd moeten worden.”

Ook Roekaerts gaat akkoord met deze stelling. Hij verwijst naast het logistieke en sociale aspect, waarbij de hele site toegankelijk moet zijn voor werknemers, bewoners en bezoekers, ook naar het financiële plaatje. “Dit verhaal moet niet alleen mooi zijn op papier, maar het moet ook financieel haalbaar zijn. Het is geen eenvoudige opdracht om met ieders wensen rekening te houden, maar stapsgewijs komen we naar elkaar toe om uiteindelijk een eindplan te maken waar elke partij zich comfortabel bij zal voelen en voordeel uit zal halen.”

The bigger picture

Het oorspronkelijke idee voor de Merksemse site was om er nieuwe stadsontwikkeling te realiseren zonder Stroom. Het bedrijf zou met andere woorden geherlokaliseerd worden. “Een bedrijf als Colruyt is namelijk gemakkelijker te integreren in nieuwe stadsplannen. Maar door met Stroom in gesprek te gaan, leerden we hun waarden kennen en realiseerden we hoe belangrijk hun werk is voor de maatschappij. Het is een type bedrijvigheid die we als stad graag willen behouden”, licht Plevoets toe.

Het Ringstadproject zet op die manier niet alleen in op de ruimtelijke voordelen, zoals de verbinding naar het Ringpark toe en meer levendigheid, maar houdt daarnaast ook rekening met the bigger picture.

“Mijn droom is dat in de toekomst dit project een voorbeeld kan worden voor gelijkgestemde projecten in het binnen- en buitenland. Dat verantwoordelijken naar Antwerpen afreizen om te kijken hoe wij een bedrijf als Stroom mee integreerden in een nieuwe, gemengde stadsontwikkeling”, besluit Plevoets.

 

Dit interview verscheen in de eerste editie van het Ringstadblad (mei 2024).

Gerelateerd

Cover van de eerste editie van het Ringstadblad
Nieuws

Lees de eerste editie van het Ringstadblad

In het Ringstadblad lees je meer over projecten van Ringstad, het ambitieuze en onmisbare puzzelstuk dat samen met de Ringparken de binnen- en buitenstad met elkaar zal verbinden.

Cover van Ringstad: stad maken over de Ring
Nieuws

Visie Ringstad: stad maken over de Ring

Aan de randen van de zeven Ringparken worden nieuwe levendige stadsdelen gerealiseerd die voor de verbinding zullen zorgen tussen de bestaande wijken en de nieuwe parken.

Luchtbeeld Antwerpen
Project

Ringstad

Commercieel vastgoed, Publieke ruimte, Publieke gebouwen, Gebiedsontwikkeling, Wonen

Naast de zeven Ringparken die de verbinding maken tussen de wijken, maken we ons klaar voor de realisatie van nieuwe levendige stadsdelen langs de randen van de overkapping, de Ringstad.