De Rijnkaai zal de komende jaren van uitzicht veranderen. De nieuwe waterkering verschuift richting kaairand. De wandeling langs de kaairand en de monumentale collectie havenkranen wordt smaller en zal lager liggen dan de toekomstige kaaivlakte. De kaaizone voorbij de waterkering wordt daardoor breder en vooral makkelijk toegankelijk vanuit de stad. De nieuwe waterkering wordt ofwel in de bebouwing op de kaaivlakte ofwel in de publieke ruimte geïntegreerd. Verder is ook het behoud van de bestaande cultuurhistorisch waardevolle havenloodsen een uitgangspunt. De havenloodsen kunnen gerenoveerd en beperkt uitgebreid worden en moeten een invulling krijgen gericht op het versterken van de relatie tussen de stad en de kaaien.
Om een kwalitatieve ontwikkeling van deze historisch waardevolle plek in de stad te verzekeren en te sturen, heeft de stad een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) opgemaakt. Het openbaar onderzoek voor het RUP Rijnkaai loopt van 16 juli tot en met 13 september 2018. Dat wil zeggen dat je in die periode het volledige plan kan raadplegen, zowel digitaal als op papier. Je kan ook bezwaren of opmerkingen geven. Daar lees je meer over op de website van de stad Antwerpen of in de nieuwsbrief over het RUP Rijnkaai. De nieuwsbrief wordt midden juli verspreid in de buurt rond de Rijnkaai.
Die havenloodsen krijgen een nieuwe invulling om hun behoud op lange termijn te verzekeren. Aanpassingen en uitbreidingen van de loodsen zijn toegestaan als er geen afbreuk wordt gedaan aan het beeldbepalend karakter van de loodsen.
Andere erfgoedelementen die worden beschermd zijn de atoomschuilkelders, de beide aanmeerpalen van de Red Star Line en archeologische restanten van de 16de-eeuwse kaaimuur en het Sint-Laureis-bastion.
De wandeling langs de kaairand, de ‘Blauwe Steen’, wordt behouden waarbij de historische aanmeerkade, na de kaaimuurstabilisatie, wordt hersteld. Referenties naar het oorspronkelijke gebruik van de kaai, zoals kasseiverharding en sporen, blijven behouden. De kaairand zal ‘verscholen’ worden achter de nieuwe waterkering maar de connectie met de stad blijft verzekerd via onder andere poorten in de waterkering of een aantal stroken mobiele waterkering die alleen bij overstromingsgevaar in werking treden.
Het huidige gebruik van grote delen van de kaaien als parking wordt behouden als tijdelijke overgangsmaatregel in afwachting van een definitieve parkeeroplossing afgestemd op de kaaimuurstabilisatie. De toekomstige parking kan als een ondergrondse parking of als een parkeergebouw. Een parkeergebouw bestaat uit maximaal één bouwlaag met een verplicht publiek toegankelijk dak.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek voor het RUP Rijnkaai loopt van 16 juli tot en met 13 september 2018. Dat wil zeggen dat je in die periode het volledige plan kan raadplegen, zowel digitaal als op papier. Je kan ook bezwaren of opmerkingen geven. Daar lees je meer over op de website van de stad Antwerpen of in de nieuwsbrief over het RUP Rijnkaai.