Geschiedenis van deze unieke site
De site bevond zich aanvankelijk in een eerder landelijke zone buiten de stadsvesten. Ze bestond uit een aantal weidegronden die ook gebruikt werden als bleekweiden.
Pas bij de tweede stadsuitbreiding van Antwerpen rond 1250 komt de omgeving van de Leguit binnen de stad te liggen.
In de 16de eeuw werd er een halle met overdekte gaanderijen opgetrokken. Na de sloop daarvan in 1820 volgde de bouw van de Stadsmagazijnen.
Het beschermd monument is ontworpen door architect Pieter Dens. De site is bijzonder goed bewaard gebleven en is bovendien uniek, door de aanwezigheid van zowel open als gesloten pakhuisdelen.
Industriële havenstad
De 19de- en 20ste-eeuwse pakhuizen maken een essentieel deel uit van de geschiedenis van
industriële havensteden zoals Antwerpen. De aanwezigheid van pakhuizen in een stad getuigt van het specifieke handelskarakter van de stad. Ze werden gebruikt om de gigantische hoeveelheden goederen in op te slaan die via de haven en het spoor werden geïmporteerd en geëxporteerd. Deze opslaggebouwen werden zowel door handelaren, fabrikanten als de stad zelf gebouwd en gebruikt.
De stad kende menige stads- en havenuitbreidingen en infrastructuurwerken, die toelieten om steeds meer pakhuizen te bouwen om de groeiende import en export te faciliteren.
De pakhuizen kwamen voornamelijk voor in pakhuiswijken zoals bijvoorbeeld bij de Zuiderdokken. De Stadsmagazijnen in het Schipperskwartier vormen daarop een uitzondering.
De ligging van de Stadsmagazijnen in deze wijk zou verklaard kunnen worden door het feit dat de pakhuizen gebruikt werden door onder andere de ‘Ingenieur van de Stad’, vermoedelijk voor de opslag van allerlei verschillend werkgerei en mogelijks zelfs voor specifieke bouwmaterialen of bouwonderdelen. Er waren verschillende soorten opslagmogelijkheden: open pakhuizen met zolders, een gesloten pakhuis en een magazijn voor lood, koper en ijzerwaren. Daarnaast beschikte het complex over een schrijnwerkersatelier. Het was dan ook logisch dat een dergelijk pakhuiscomplex in dienst van de stad zo centraal mogelijk gelegen was én in de directe omgeving van de arbeiders.