De Keiligbrug binnenkort weer zo goed als nieuw

150 jaar na de bouw is de Keiligbrug in het stadspark gerestaureerd. De brug en het park werden in 1870 gebouwd. Beide zijn ontworpen door de Duitse architect en ingenieur Friedrich Eduard Keilig. 100 jaar later, in 1970, onderging ze haar eerste restauratie. Nu, nog eens 50 jaar later, was ze daar weer aan toe. 

“De Keiligbrug is een technisch huzarenstuk, dat veel wegheeft van Meccano.”

architect Mark Vanhecke
Architect Mark Vanhecke volgt de restauratie van de historische brug op.
rechts van tekst
content

“Het ontwerp van de hangbrug is erg ingenieus. Het is namelijk een technisch huzarenstuk dat veel wegheeft van een Meccano-bouwdoos.”, legt architect Mark Vanhecke uit. “De hele constructie is opgebouwd uit twee portieken met hangkabels waaraan staven en metalen liggers bevestigd zijn met daarop een houten vloer. We hebben de verschillende onderdelen van de brug losgemaakt, gecontroleerd en waar nodig hersteld.”

“De brug werd helemaal ingepakt met een stelling en een plasticfolie eromheen, want dat had heel wat voordelen”, legt Mark uit.

  • Ten eerste konden we op die manier de hele brug zandstralen en verven zonder de rest van het park te vervuilen.
  • Ten tweede konden we onder de brug een loopbrug voorzien zodat we ook langs onder gemakkelijk en comfortabel konden werken.
  • Ten derde konden we zo in weer en wind goed doorwerken. Bovendien konden we zo ook ongewenste gasten en graffiti kunstenaars buitenhouden. We zetten trouwens een extra anti-graffitilaag op de brug om ook later graffiti te vermijden of in elk geval snel weer te kunnen verwijderen.
  • En ten slotte zorgen we zo binnenkort voor een mooi verrassingseffect wanneer de restauratie afgerond is.
De Keiligbrug tijdens de restauratie.
Alle metalen onderdelen zijn terug mooi wit geverfd en het hout werd overal vervangen.
links naast tekst
content

“In november halen we met trots de stelling weg en verrassen we graag iedereen met een nieuwe 150 jaar oude brug.”

Mark licht de werken toe: “We hebben de volledige brug gezandstraald, gemetalliseerd en we hebben heel voorzichtig, één voor één, elk onderdeel grondig nagekeken en hersteld of vervangen. Vervolgens brachten we 3 verflagen aan die weer 50 jaar meekunnen.”

  • We hebben alle metalen onderdelen gezandstraald,  gemetaliseerd en geschilderd.
  • We vervingen 5 trekankers (stalen staven) omdat ze in slechte staat waren. Eentje was zelfs bijna volledig weggeroest door waterinsijpeling. Die hing eigenlijk nog uit gewoonte.
  • We hebben de hele constructie door een landmeter laten opmeten voor en na de werken en weer aangedraaid waar nodig. Zo hangt ze terug exact op dezelfde hoogte als voordien.
  • De leuningen van de brug zorgen mee voor de stabiliteit. Daar hebben we een aantal doorgeroeste elementen, klemmen en bouten vervangen.
  • Ook de houten vloer is volledig vervangen door nieuwe eiken balken en planken. De vorige houten vloer was na 50 jaar helemaal versleten.
De aannemer controleert de balustrade van de Keiligbrug.
Projectleider Dries Peeters van Monument Goedleven NV controleert de balustrade van de brug.
rechts van tekst
content

Met een zuurstofmasker de grond in

“De 4 trekkers waarmee de hangbrug 8 meter in de grond verankerd wordt, zijn ook nagekeken”, gaat Mark verder. “Maar dat was niet zonder gevaar. De kokers onder de grond bevatten geen zuurstof. Het is dus levensgevaarlijk om daarin neer te dalen. Daarvoor hebben we gespecialiseerde mensen ingeschakeld die volledig ingepakt en met een zuurstofmasker naar beneden zijn gegaan.”

De rotsen zijn voor een volgende fase

Ook de toestand van de rotsblokken onder en rond de brug is in kaart gebracht. Stukken die echt niet meer in orde waren en dreigden te vallen, zijn al weggehaald door Monumentenwacht. In een volgende fase wordt dit werk verdergezet en worden waar nodig de rotsen in natuursteen vervangen door nieuwe stukken.

Voor deze werken is een projectrekening geopend bij Herita vzw. Op die manier kan iedereen de restauratie van de rotsen mee financieel ondersteunen.

De brug is bijna weer nieuw

“Het einde van de werken is voorzien voor december 2020. Dan halen we met trots de stelling weg en verrassen we graag iedereen met een nieuwe 150 jaar oude brug”, glundert Mark Vanhecke.

Gerelateerd

Het brugdek is van hout en de metalen ballustrades zijn wit geverfd.
Project

Keiligbrug stadspark

Publieke ruimte

In 2020 restaureren we de 150 jaar oude hangbrug in het stadspark.