Woord vooraf

Generale Staf voor de werken © Bart Gosselin
rechts van tekst
content

Voorts was er de onverwacht hoge opbrengst voor de verkoop van de politietoren Oudaan. Het geloof in de waardevastheid van patrimonium in Antwerpen is torenhoog.

Dat vertrouwen bestendigen we dagelijks door onder andere met AG Vespa verder te investeren in een aantrekkelijk publiek domein en een betere dienstverlening.

We hebben ook weer een stap dichter gezet bij het opwaarderen van een vergeten stadsdeel in Borgerhout. Het wordt uitkijken naar de opwaardering van de Centers ter hoogte van de Engelselei. Met het grond- en pandenbeleid gingen we al voor renovatieprojecten in de buurt. De afgewerkte Centers zullen de kers op de taart worden.

En de tegenhanger van de Centers, de Kievitwijk, krijgt met de komst van het mediabedrijf De Persgroep een extra boost. De klassevolle afwerking van het openbaar domein aan de achterkant – excuseer, de tweede voorkant – van het Centraal Station, die er nog aan komt, zal ook hier de levendigheid van de buurt ten goede komen. De recente oplevering van het openbaar domein op de hoogte van de spoorinfrastructuur bleek al een echte voltreffer.

De overname van de Fierensblokken van de sociale verhuurorganisatie Woonhaven was een schot in de roos. Zo hebben we het erfgoed van de Antwerpse architect Gustave Fierens kunnen behoeden van de afbraak.

De modernistische woonblokken zullen prachtig gerenoveerd worden en een sociale invulling krijgen, passend voor de wijk Sint-Andries. We zetten een eerste stap naar betaalbare huurwoningen in de stad. Een jarenlange vraag, die vandaag invulling krijgt.

Het is dan ook niet meer dan terecht dat verschillende projecten van AG Vespa een vermelding kregen in de stadsontwikkelingspublicatie van de stad 'Antwerpen, stad van morgen'.

Rob Van de Velde

Voorzitter raad van bestuur AG Vespa