De Kattendijkdok-Oostkaai en het Schengenplein

Kattendijkdok-Oostkaai © AG VESPA - Bart Gosselin
Kattendijkdok-Oostkaai © Bart Gosselin
links naast tekst
content

In 2016 is hard gewerkt aan de heraanleg van de Kattendijkdok-Oostkaai, de belangrijkste toegangsweg tot de Cadixwijk. AG Vespa zorgt ervoor dat alle wegenis tegen de zomer van 2017 aangelegd is. De heraanleg was noodzakelijk om alle nieuwe bouwblokken te kunnen ontwikkelen. De aanleg van de nieuwe traminfrastructuur volgt in 2019.

Tijdens de werken kwam er letterlijk een aantal keer een verrassing naar boven. Daardoor liep de heraanleg vertraging op. Het gebied is jarenlang industriegebied geweest, dus het was duidelijk dat de bodem vervuild was. Maar er waren ook oorlogskraters uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog die opgevuld waren met puin en afval. Tijdens de werken botste de aannemer ook op de restanten van de kaaimuur van het vroegere Kempisch kanaal dat op die plek heeft gelegen.

Ook het Noorderpershuis zorgde nog voor vertraging. Bij elk wegenwerk in de Cadixwijk komen we persleidingen tegen die mee afgebroken moeten worden. Stoom die in het Noorderpershuis werd gegenereerd, werd door de persleidingen gestuwd richting bruggen en sluizen.

De Kattendijkdok-Oostkaai kon ook niet in één keer aangelegd worden. Zo heeft het Havenbedrijf de Mexicobruggen gerenoveerd. Toen dat afgerond was, kon AG Vespa beginnen met de aanleg van het openbaar domein onder de bruggen.

De Cadixwijk is een duurzame wijk. Zo is er met de heraanleg van de Kattendijkdok-Oostkaai ook een pompsysteem en gescheiden rioleringsstelsel geïnstalleerd. Daardoor stroomt er sinds begin mei alleen nog maar regenwater naar de dokken, en geen afvalwater meer. Alle ontwikkelingen en alle bestaande panden in de wijk zitten verankerd op dat rioleringsstelsel.

Kattendijkdok-Westkaai © AG VESPA - Bart Gosselin
Kattendijkdok-Westkaai © Bart Gosselin

In 2016 werd de kade van de Kattendijkdok-Oostkaai in gebruik genomen voor riviercruises. Met de afronding van de werken aan de Kattendijkdok-Oostkaai, is het parkeerbeleid van toepassing in de hele Cadixwijk.

Stilaan maakt de Cadixwijk de omschakeling van een havenwijk naar een binnenstadswijk.

Werf Schengenplein © AG VESPA - Bart Gosselin
Werf Schengenplein © Bart Gosselin
rechts van tekst
content

Start van de aanleg van het Schengenplein

Elke wijk heeft een kloppend hart en voor de Cadixwijk wordt dat het Schengenplein. In 2009 ging AG Vespa het gesprek met de buurt aan om te horen wat het plein kan betekenen. Na een open oproep van de Vlaams Bouwmeester ging PT Architecten in 2010 aan de slag. Na de oplevering van het woonproject Cadiz, dat aan het Schengenplein ligt, konden de werken aan het oostelijke deel in 2016 starten. En opnieuw stak er in de grond een verrassing: de vloer van de oude Chryslerfabriek. Die fabriek is in de jaren 70 afgebroken en vervangen door het douanegebouw. In juni is het oostelijke deel van het Schengenplein feestelijk geopend. Het is een groen park met veel bomen en verschillende speelzones voor peuters en kinderen tot 12 jaar. De aanleg van het westelijke deel van het Schengenplein start in 2020, aansluitend op de ontwikkelingen aan de dokrand.