Login of Registreer en krijg snel en eenvoudig toegang tot onze prijsaanvragen, aanbestedingen en marktverkenningen.

Parkbrug
Parkbrug_©_Jonathan_Ramael
Toekomstbeeld fietshelling Parkbrug zijde Eilandje
Toekomstbeeld fietshelling Parkbrug zijde Eilandje
Inplantingsplan fietshelling
Plaatsing Parkbrug
Plaatsing Parkbrug
 Plaatsing Parkbrug
Transport Parkbrug door de Cadixwijk op het Eilandje
Transport Parkbrug door de Cadixwijk op het Eilandje
Transport Parkbrug over Schelde
Productie Parkbrug | © Victoriano Moreno
Detail Parkbrug

Parkbrug

Beschrijving

Vlot te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje

Voetgangers en fietsers kunnen via de Parkbrug vlot van Park Spoor Noord naar het Eilandje en omgekeerd. De Parkbrug overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats. Langs de kant van het Eilandje rust de brug op de London Tower, aan de kant van Park Spoor Noord rust ze op het kopgebouw van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. De brug is met haar niet-alledaagse vorm een opvallende toegangspoort tot het noorden van de stad. De Parkbrug is in juli 2016 geopend. In het voorjaar van 2018 starten de werken aan de fietshelling aan de zijde van het Eilandje.

Waarom dit project?
De Parkbrug is nieuwe publieke ruimte die hoort bij Kop Spoor Noord. De nieuwe publieke ruimte heeft als belangrijke doelstelling om te verbinden: de verschillende onafhankelijke bouwprojecten met elkaar verbinden, Park Spoor Noord verbinden met de Scheldekaaien en Antwerpen Noord verbinden met de Cadixwijk en het hele Eilandje. De Parkbrug zorgt voor een vlotte verbinding te voet of met de fiets van Park Spoor Noord naar het Eilandje.

Wat gebeurt er?
Om vanuit Park Spoor Noord op de Parkbrug te geraken, volgen voetgangers en fietsers de Parkhelling. Die ligt tussen de gebouwen van Kop Spoor Noord aan de zijde Ellermanstraat en het Hardenvoortviaduct en is een verlengde van Park Spoor Noord.

Aan de kant van de London Tower heeft de Parkbrug een grote lift en een trap met een speciaal fietsgootsysteem. Een smalle lopende band brengt de fiets, begeleid door zijn eigenaar, naar omhoog. Momenteel zijn er plannen om de Parkbrug aan diezelfde zijde ook te voorzien van een fietshelling om de doorstroming en het gebruikscomfort nog te verhogen.

Een spel van licht en schaduw
Het Eilandje en Park Spoor Noord zijn vandaag twee stadslandschappen met verschillende functies en karakter. Samen met de brug bepalen ze de nieuwe identiteit van Antwerpen-Noord. Omdat de nieuwe brug het eindpunt van de Leien is, functioneert ze als stedelijk knooppunt. Wie de stad in- of uitrijdt, ervaart de Parkbrug als een poort. Die zichtbaarheid was een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp.

De onder-, zij- en bovenkanten worden door de gebruikers van de brug steeds op een andere manier ervaren naargelang de kijkrichting en de bewegingsroutes. De vorm van de brug wordt daardoor wisselend en interessanter. Ook het oversteken en het over of in de brug lopen moet een wonderlijke beleving zijn. Een patroon van openingen, de textuur en de structuur van de brug geven het gevoel dat men door een ruimte loopt. Zon en lichtinval zullen overdag voor een spel van licht en schaduw zorgen. 's Nachts zal de brug als een lantaarn de buurt oplichten.

Fietshelling zijde Eilandje
Om de doorstroming voor fietsers te optimaliseren, werd er via een haalbaarheidsstudie onderzocht of een fietshelling voor de Parkbrug aan de kant van het Eilandje mogelijk is. De fietshelling komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. Ze wordt 140 meter lang en krijgt een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven.

De fietshelling ligt parallel aan de gevels van de bestaande gebouwen, en de start ervan is voldoende breed gemaakt om de toegang vanuit verschillende richtingen mogelijk te maken. De fietshelling zal uitgevoerd worden in een lichte staalstructuur om het gewicht op de bestaande structuur te beperken. Het fietspad is voorzien in gietasfalt.

De werkzaamheden zullen naar verwachting minstens één jaar in beslag nemen, en kunnen ten vroegste starten in april 2018.

Wie werkt eraan mee?
AG VESPA coördineert de ontwikkeling van Kop Spoor Noord, en dus ook van de Parkbrug. Het ontwerp is van Ney & Partners.

Tijdlijn
• 16 juni 2006: het wedstrijdontwerp en de aanstelling van Ney & Partners wordt goedgekeurd.
• 23 mei 2014: het definitieve ontwerp van de Parkbrug wordt goedgekeurd.
• 7 juni 2016: de Parkbrug wordt over het water vervoerd van Willebroek naar Antwerpen.
• 9 juni 2016: de Parkbrug wordt van de Cadixwijk op het Eilandje vervoerd naar de Noorderplaats.
• 11 juni 2016: de Parkbrug wordt geplaatst. Zowel het transport van de brug via het water als de plaatsing zijn technisch een waar huzarenwerk. De brug is 67 meter lang en 170 ton zwaar en moet, tussen gebouwen, draaien en precies landen op de twee gebouwen. Nadien worden er een aantal testen uitgevoerd, wordt de verlichting afgewerkt en de overgang tussen de gebouwen en de brug dichtgemaakt.
• 8 juli 2016: de Parkbrug wordt officieel geopend.
• 30 juni 2017: het definitieve ontwerp van de fietshelling, zijde Eilandje, wordt goedgekeurd.
• Voorjaar 2018: de werken aan de fietshelling, zijde Eilandje, starten.
• 2019: de fietshelling, zijde Eilandje, is klaar. 

Status
Stadsproject - gerealiseerd - Antwerpen (2000)