Goedkeuring definitief ontwerp site Spoor Oost

Vandaag keurde het college het definitieve ontwerp goed voor de site Spoor Oost. De site van 10,8 ha wordt op korte termijn ingericht als publieke ruimte en plaats voor evenementen. Dit in afwachting van een definitieve herbestemming op lange termijn.

Naast publieke ruimte en plaats voor evenementen zal het terrein ook deels ingezet worden als parking tijdens grote evenementen in het Sportpaleis/de Lotto Arena of in Trix. Op die manier speelt de stad in op specifieke ruimtebehoeften in de stedelijke omgeving. De site zal op verschillende momenten tijdens het jaar anders gebruikt worden. Zo speelt het gebruik van de publieke ruimte zich eerder af tijdens de zomer, terwijl het evenementparkeren meer plaatsvindt in het najaar, de winter en deels in het voorjaar. Om dit alles mogelijk te maken op éénzelfde plek is hard gesleuteld aan een geschikt ontwerp. Momenteel onderhandelt de stad met de NMBS over de mogelijke aankoop van de voormalige containerterminal op Spoor Oost.

Definitief ontwerp

Het voorontwerp is besproken met de districten, verenigingen en bewoners. De denkdag van 14 juni 2014 en de wandeling van 8 november 2014 maakten duidelijk hoe omwonenden het project graag zien evolueren. Op basis van alle verzamelde opmerkingen is het voorontwerp aangepast en verder verfijnd in een definitief ontwerp dat uitgaat van de uitgestrektheid van het terrein. Op basis hiervan wordt nu de bouwaanvraag ingediend. Voor de realisatie van het definitieve ontwerp voorziet de stad een budget van 6 245 000 euro.

 

Het definitieve plan zet de volgende krijtlijnen uit:

  • De bestaande toestand van het terrein, verhardingen en ook materialen, wordt waar mogelijk behouden en gebruikt.
  • Vanaf Schijnpoort (Antwerpen) tot Hof Ter Loo (Borgerhout), loopt een centrale as van ongeveer 5 meter breed. Deze markeert de overgang tussen de meer zachte en groene zijde aan de kant van het spoor en de eerder verharde zijde aan de kant van de Singel. Het moet een belangrijke fiets- en wandelroute worden, die de districten Borgerhout en Antwerpen met elkaar verbindt. De route loopt in een rechte streep door het terrein en wordt ’s nachts verlicht.
  • In een lus door het terrein komt een looppad.
  • Aan beide voetgangersingangen langs Schijnpoort en Hof ter Loo komen permanente kwalitatieve verblijfzones van elk ongeveer één hectare. Deze zones worden nooit ingezet voor het evenementparkeren.
  • Op lange termijn is een fiets- en voetgangersbrug mogelijk langs de sporen die Spoor Oost verbindt met de Damwijk en  Spoor Noord.
  • Aan de zijde van Borgerhout bestaat de parkzone uit een grasveld met reliëf: een heuvel om op te zitten, te liggen of te zonnen en een lager gelegen speeltuin. Het bestaande gebouw wordt opgeknapt zodat het kan dienen als uitvalsbasis voor verschillende activiteiten en functies op het terrein.
  • Aan de zijde van Antwerpen bestaat de zone uit een combinatie van bestaande kasseien, gras en verharding. Het laadplatform blijft behouden als industrieel erfgoed.
  • De zone langs de Singelkant van de centrale as, blijft verhard. Daar waar de verharding optimaal is (zonder barsten of verzakkingen) wordt een sportstrip aangelegd met uitgeruste velden voor voetbal, basket, volley en tennis. Verder voorziet het ontwerp ook in een fietsbehendigheidsparcours en een uitgetekende piste voor atletiek en cricket.
  • De zone langs de spoorwegkant van de centrale as, richting Borgerhout intra muros, is overwegend groen en deels verhard. Hier zal zelden, en de eerste twee jaar helemaal niet, geparkeerd worden.
  • De hoofdontsluiting van de parking is gesitueerd op de Noordersingel, ter hoogte van het containerpark. Een secundaire toegang voor autoverkeer is voorzien ter hoogte van de Buurtsportweglei. Beide toegangen krijgen een afsluiting zodat de site niet toegankelijk is voor autoverkeer buiten de periodes noodzakelijk voor het evenementparkeren.
  • Tot 2017 wordt het evenementparkeren gelimiteerd tot een maximum van 1500 plaatsen. Dit betekent dat de helft van het terrein, ongeveer 5 hectare, een permanente publieke ruimte is. Na 2017 kan het aantal auto’s maximaal oplopen tot 2300. Dit maximum is echter maar een beperkt aantal dagen per jaar noodzakelijk. 

Timing en fasering

  • voorjaar 2015: start opkuis, herstel- en beveiligingswerken op het terrein;
  • mei/juni: mogelijke locatie Sinksenfoor;
  • zomervakantie: het terrein is beschikbaar als publieke ruimte voor de buurt;
  • na de zomer: sluiting van de site zodat verder gewerkt kan worden aan de inrichting volgens het huidige ontwerpplan;
  • vanaf september 2015: start evenementparkeren (afhankelijk van de voortgang van de heraanlegwerken van de Noordersingel)
  • begin 2016: opening site voor het publiek.

 

Beheer

Bijkomende ruimte vraagt om extra beheer voor zowel toezicht, opkuis als onderhoud van de site. Op dit moment wordt gewerkt aan een beheerovereenkomst op maat.

Infomoment op 28 februari 2015

Om het project verder toe te lichten organiseert de stad op de site een infomoment op zaterdag 28 februari van 10 tot 12 uur. Naast een toelichting bij het definitieve ontwerp, worden ook de zomerkalender en de stand van zaken van de beheerovereenkomst voorgesteld.